اهم اخبار

سدهای لاستیکی موثر در کنترل سیلاب‌های گیلان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان گفت: سدهای لاستیکی می‌توانند جایگزینی مناسبی برای سازه‌های آبی برای کنترل سیلاب‌ها در استان‌های شمالی کشور محسوب شوند.

به اگروفودنیوز ، «کاظم لطفی»، گفت: ساخت سدهای لاستیکی تکنولوژی نسبتاً جدیدی است که برای مهار آب‌های سطحی به کار گرفته می‌شود.

وی افزود: این شرکت نیز با توجه به نیاز مبرم به کنترل آب‌های سطحی به‌عنوان یک برنامه کوتاه‌مدت تا زمان احداث سازه‌های بزرگ منابع آب(سدهای بزرگ)اقدام به ساخت ۱۱ سد لاستیکی در اکثر شهرستان‌های استان کرده که تاکنون در سال ۹۶ سد لاستیکی دهنه سر آستانه اشرفیه با ظرفیت حجم آب قابل تنظیم یک میلیون مترمکعب افتتاح و وارد مدار شده و ۱۰ سد لاستیکی دیگر را نیز در دست اجرا دارد.

وی سدهای لاستیکی در دست اجرا در استان گیلان ۱۰ سد برشمرد و افزود: سدهای لاستیکی پهلوان بست لنگرود با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد، باغبانان فومن ۹۲ درصد، گالشکلام لنگرود ۸۵ درصد، انبار سر آستانه اشرفیه ۵۰ درصد، فخرآباد رشت ۵۰ درصد، خالکائی ماسال ۵۵ درصد، تولم‌شهر صومعه‌سرا ۴۰ درصد، کرگانرود تالش ۲۰ درصد، خانه‌های آسیاب بر آستارا ۱۵ درصد و رادارکومه لنگرود با پیشرفت فیزیکی ۵درصد در حال انجام و اجرا هستند.

لطفی حجم آب قابل تنظیم سدهای لاستیکی در حال اجرایی را حدود ۹۰ میلیون مترمکعب دانست و تصریح کرد: با توجه به پیشرفت فیزیکی قابل توجه این طرح‌ها تا پایان سال ۹۷، سه سد لاستیکی باغبانان، پهلوان بست و گالشکلام افتتاح خواهند شد و در صورت تأمین بودجه و اختصاص اعتبار تا ۶ سد قابل افزایش است و بر اساس برنامه‌ریزی همه سدهای لاستیکی در دست باید تا پایان سال ۹۸ مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

وی گفت: این شرکت علاوه‌بر سدهای لاستیکی در اجراء، ۱۰ سد لاستیکی دیگر را نیز با حجم آب قابل تنظیم ۵۰ میلیون مترمکعب در سطح شهرستان‌های استان گیلان در دست مطالعه دارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان سهولت اجرا، طراحی سریع، سهولت نصب و بهره‌برداری، هزینه اندک اجرای طرح و مدت زمان کوتاه اجراء را از ویژگی‌های مهم این سدها دانست و گفت: با توجه به انعطاف‌پذیری قابل توجه در مقابل عوامل خارجی، امکان تغییر شکل و سبکی سدهای لاستیکی می‌توانند جایگزینی مناسبی برای سازه‌های آبی برای کنترل سیلاب‌ها در استان‌های شمالی کشور محسوب شوند.

لطفی در خصوص نحوه ساخت سدهای لاستیکی خاطرنشان‌ کرد: این سدها از یک تیوپ بزرگ و حجیم تشکیل شده‌اند و بر روی یک بستر بتنی نصب و بوسیله هوا پر می‌شوند و اتصال بدنه پلاستیکی به بستر بتنی با استفاده از مهارهای فولادی صورت می‌پذیرد و ادامه داد: از مولفه‌های کاربردی مهم سدهای لاستیکی کنترل ساده آن برای تنظیم تعادل فشار درون تیوپ، اجرای فرمان تخلیه و یا پرکردن تیوپ است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان در خصوص ضرورت اجرای طرح‌های لاستیکی در استان، افزود: توسعه اراضی کشاورزی، ایجاد حوضچه مکش مناسب و انحراف آب، تغذیه آب زیر زمینی، جلوگیری از کف کنی و بهسازی سواحل رودخانه‌ها، افزایش سطح تراز آب و امکان انتقال آب به مزارع اطراف به روش پمپاژ، ذخیره‌سازی و تضمین آب اراضی حاشیه رودخانه‌ها، بهره‌برداری تفریحی و توریستی، پرورش آبزیان، استفاده از آب مازاد رودخانه‌ها و هدایت آن به کانال‌های شبکه آبیاری جلوگیری از برگشت آب‌شور دریا از مهم‌ترین اهداف اجرای طرح‌های لاستیکی در استان گیلان است.

mohsen fathalian
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *