اهم اخبار

سفت شدن لثه‌ها و ترمیم زخم لثه با سماق

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: مالیدن پودر سماق به لثه و دندان‌ها باعث کاهش درد دندان، سفت شدن لثه‌ها و ترمیم زخم لثه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر ساره حسینی گفت: سماق درختچه‌ای از خانواده پسته است که ارتفاع آن در شرایط مناسب به سه متر می‌رسد و پوست روی میوه ترش بوده و نقش اصلی در بروز خواص آن را بازی می‌­کند.

حسینی با بیان اینکه مصرف سماق حالت قی و آشفتگی معده را برطرف می‌کند ، گفت: مخلوط نیم‌کوب شده آن با زیره سیاه برای افرادی که معده ضعیف دارند، مفید است. مصرف آن با آب سرد بعد از غذا حالت آشفتگی معده را برطرف می‌کند. مخلوط آن با سرکه رقیق برای قطع خون‌روی از رحم و کاهش ترشح غیرمعمول ادرار نافع است. مصرف سماق برای قطع ترشحات سفید زنانه تجویز می‌شود. مالیدن پودر سماق به لثه و دندان‌ها باعث کاهش درد دندان، سفت شدن لثه‌ها و ترمیم زخم لثه می‌شود.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی افزود: ضماد جوشانده آن مخلوط با خرفه بر روی پیشانی و بینی خون‌ریزی بینی را قطع کرده و خارش پلک‌ها را برطرف می‌کند. جوشانده برگ و میوه سماق از ریزش مو جلوگیری کرده و روند سفید شدن مو را کاهش می‌دهد. سماق خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد و به این جهت خاصیت ضد سرطانی آن نیز قابل‌توجه است. سماق اثرات ضد قارچ، ضد میکروب و آنتی‌اکسیدانی خوبی دارد.

وی ادامه داد: سماق سرشار از ویتامین C است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالایی به آن می‌بخشد. ترکیبات آنتی اکسیدان سماق صدمات ناشی از رادیکال‌های آزاد در بدن را خنثی می‌کنند و به این جهت در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی و دیابت نقش مؤثری دارد. سماق و عصاره آن دارای خاصیت ضدالتهابی است؛ بنابراین در کاهش تب، تسکین ورم مفاصل، کاهش التهاب پوست و رفع مشکلات تنفسی مانند برونشیت، سرماخوردگی و آنفلوآنزا بسیار مفید و مؤثر است. ضماد حاصل از برگ‌های سماق برای کاهش خارش پوست کاربرد دارد. جویدن برگ‌های سماق برای درمان گلودرد، التهاب لثه و لب مفید است.

سرویس خبری: تغذیه و سلامت

منبع: جهاد دانشگاهی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *