اهم اخبار

شیلات ایران: ذخایر ماهیان خاویاری خزر بهبود نیافته است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل بهسازی منابع دریایی شیلات ایران گفت که بررسی ها نشان می دهد با وجود ممنوعیت به کار گرفته شده، وضعیت ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر بهبود چندانی نداشته است.

 

 

رضا شاهی‌فر روز دوشنبه پس از بازدید مراکز تکثیر طبیعی رودخانه ای و حوضچه ای ماهیان استخوانی دریای خزر حوزه مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، آلودگی آب دریا به ویژه در رودخانه های پنج کشور منتهی به دریای خزر و افزایش چشم گیر صید قاچاق را مهمترین دلایل عدم بازسازی ماهیان خاویاری برشمرد.
وی با بیان اینکه ماهیان خاویاری رودکوچ هستند افزود: علاوه بر افزایش آلودگی های ناشی از ورود سموم کشاورزی، فاضلاب شهری و صنعتی به رودخانه ها، نسل ماهیان خاویاری به دلیل آلودگی های بیش از حد ناشی از فعالیت های نفتی نیز رو به انقراض رفته است.
وی ادامه داد: صید بی رویه و غیرمجاز ماهیان خاویاری یکی از معضل های همه کشورهای حاشیه خزر به شمار می رود به طوریکه
سبب اخلال در فرآیند مدیریت بازسازی شده است.
شاهی فر گفت که ارزش بالای صید ماهیان خاویاری و دیگر گونه های نادر دریای خزر انگیزه قاچاقچیان را برای حضور در دریای خزر افزایش داده و مقابله با آنان را با امکانات موجود مشکل تر می کند.
برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ میلادی در جلسه روسای جمهوری پنج کشور ساحلی دریای خزر در باکو، صید تجاری ماهیان خاویاری برای پنج سال ممنوع اعلام شد و هر سال هم ممنوعیت در این زمینه تمدید می‌شود.
در اجلاس سال گذشته نیز تصمیم گرفته شد، حداقل تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری ادامه یابد.
دریای خزر به عنوان بزرگ ترین دریاچه جهان و به لحاظ وجود گونه های با ارزش ماهیان خاویاری از جایگاه ویژه ای در دنیای آبزیان برخوردار است،گونه هائی که از میلیون ها سال قبل توانستند نسل خویش را حفظ کنند.
شیلات ایران در راستای باز سازی و ذخایر ماهیان در معرض خطر به ویژه ماهیان خاویاری بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست جریمه صیدآبزیان دریای خزر از جمله کوسه ماهی هر قطعه ۳۰۰ میلیون ریال، پنج گونه ماهی خاویاری شامل اوزون برون ، فیل ماهی ، قره برون ، شیپ و چارباش هر قطعه ۱۰۰ میلیون ریال و ماهی آزاد هر قطعه ۷۵ میلیون ریال در نظر گرفته است.
**پیش بینی افزایش چشم گیر تخم ریزی ماهیان رودکوچ خزر
مدیرکل بهسازی منابع دریایی شیلات به افزایش دبی آب رودخانه های شمال ناشی از سیلاب اواخر سال قبل و هفته نخست فروردین امسال اشاره کرد و گفت: با توجه به همزمانی مهاجرت ماهیان استخوانی به ویژه گونه سفید به سمت رودخانه ها ، پیش بینی می شود بازسازی خوبی از این گونه ها طی سال های آینده صورت بگیرد.
شاهی فر فرایند باز سازی ماهیان استخوانی دریای خزر در شمال ایران را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: امسال فقط ماهیگران مازندران سه برابر بیشتر از فصل صید قبل سه گونه سفید ، کفال و کپور صید کردند.
وی به اهمیت گسترش تکثیر مصنوعی و طبیعی ماهیان دریای خزر اشاره کرد و گفت: طبق بررسی های علمی ماهی سفید در هرکجا که متولد شوند پس از سه سال که به سن بلوغ برسند به مناطق ساحلی زادگاهشان بر می گردند،به همین دلیل وضعیت رودخانه های شیلاتی منتهی به دریا که زمینه مهاجرت آنان مهیاتر باشد، ماهیگیران همان منطقه بیشترین منفعت را می برند.
مدیرکل بهسازی منابع دریایی شیلات ایران از همکاری جامعه صیادی مازندران برای انجام تکثیر طبیعی ماهیان دریای خزر قدردانی کرد و گفت: در چهار سال اخیر امنیت مسیر مهاجرت ماهیان سفید و کپور دریایی در بیشتر رودخانه های شیلاتی استان فراهم شده است.
شاهی فر افزود: ماهیان مولد در مناطق امن اقدام به تخم ریزی کرده ، به گونه ای که بچه ماهیان در فاصله حدود ۴۵روز پس از رسیدن به وزن یک تا دو گرم به سمت دریا می روند.
وی به روش شیل گذاری (رها کردن ماهیان مولد در مناطق مشخصی از رودخانه های شیلاتی) در مازندران اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود علاوه بر تکثیر مصنوعی حدود ۹۰میلیون بچه ماهی ، تکثیر بیش از ۳۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید به روش شیل گذاری و رها سازی آنها در رودخانه های این استان امسال انجام شود.
شاهی فر با بیان اینکه امسال در ۴۱ منطقه رودخانه ای و استخر کنار سواحل دریای خزر در مازندران تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی در حال انجام است، گفت: ۲۷مرکز تکثیر طبیعی توسط صیادان پره مازندران با ایجاد استخر کنار دریا بوجود آمده است.
دریای خزر ۱۵ گونه ماهی استخوانی دارد که سفید، کفال و کپور از مهم ترین آنها هستند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *