اهم اخبار

صادرات شیر خشک زمینه‌ساز بازارهای جدید صادراتی و حفظ اشتغال می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو کمیته تخصصی شیر با اشاره به مشکلات داخلی صنعت شیر کشور گفت: صادرات در چنین شرایطی علاوه بر جلوگیری از کاهش توان تولید، می‌تواند زمینه ساز ایجاد بازارهای جدید صادراتی و حفظ اشتغال شود.

«آرش فرزاد نیا» با اشاره به تاثیر بحران کرونا بر صنعت شیر کشور به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: تولیدکنندگان  شیرخام در شرایط فعلی وضعیت نامناسبی دارند؛ چرا که از یک سو به دلیل کاهش تقاضا، کارخانجات لبنی ضمن کاهش قیمت و پرداخت چند ماهه خریدشان را کاهش داده‌اند و از سوی دیگر به رغم مصوبه ستاد تنظیم بازار و پیگیری‌های وزرات جهاد کشاورزی برای صادرات شیر خشک، متاسفانه هنوز اقدام عملیاتی چشمگیری انجام نشده و این امر روند برگشت شیر خام به کارخانجات را افزایش داده است.

دامداران شیر تولید شده را دور می‌ریزند

وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا اوضاع بازار شیرخام را وارد بحران بی‌سابقه‌ای کرده است، افزود: بسیاری از دامداران، شیر تولید شده را بدون مصرف دور می‌ریزند یا برای دپوی شیرخشک به کارخانجات شیرخشک می‌دهند.

فرزادنیا تصریح کرد: متاسفانه علی‌رغم اینکه مشکلات به مسوولان امر نیز اعلام شده، هنوز اقدام درخوری صورت نگرفته و بیش از یک ماه است که کشور در مساله شیر و شیرخشک به شکلی سردرگم و مبهم عمل می‌کند؛ در حالیکه راه حل آن کاملا شفاف و روشن است.

وی راه حل این مشکل را تسهیل و بازگشایی روند صادرات شیرخشک دانست و گفت: صادرات در چنین شرایطی علاوه بر جلوگیری از کاهش توان تولید کارخانجات تولید کننده شیر، می‌تواند زمینه ساز ایجاد بازارهای جدید صادراتی و حفظ اشتغال در صنایع تابعه موجود شود.

لبنیاتی‌ها شیر نمی‌خرند یا چک سه ماهه می‌دهند

عضو کمیته تخصصی شیر تصریح کرد: با تصمیم‌گیری ستاد مبارزه با آثار کرونا، صادرات ۱۰ هزار تن شیرخشک صنعتی با معرفی دو انجمن شیر خشک و صنایع لبنی تا پایان فروردین ۹۹ بلامانع شد. اما به رغم صدور مجوز صادرات در ۲۶ اسفند ماه متاسفانه همچنان انباشت شیر خشک ادامه دارد و با اختلاف قابل توجه زیر نرخ مصوب نیز رسیده است.

بحران مازاد شیر دامن‌گیر دامداران شد

وی ادامه داد: از طرف دیگر کارخانجات لبنی پرداخت روزانه قیمت شیر خام را به چک‌های مدت دار سه ماهه تغییر داده‌اند؛ به عبارت دیگر دامداران با خرید نقدی علوفه مجبورند شیر خام را به صورت مدت دار بفروشند تا شیر خام روی دستشان نماند و برخی دیگر که امید داشتند با تبدیل شیر خام به شیر خشک صنعتی و صادرات آن می‌توانند هزینه‌هایشان را تامین کنند ، حدود یک ماه است که  درگیر نامه نگاری با وزارت جهاد کشاورزی و گمرک هستند تا مجوز صادرات بگیرند.

به گفته این فعال صنعت شیر، پنج میلیون نفر  به صورت مستقیم و غیر مستقیم  به صنعت دامداری کشور وابسته هستند که با تصمیم و اتخاذ سیاست‌های به موقع از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای صادرات شیرخشک که تجربه بسیار موفقی هم در سال‌های قبل در آن داشته‌ایم، می‌توان از بحران خارج شد.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *