اهم اخبار

صادرات گل محمدی آذربایجان شرقی به کشورهای حوزه خلیج فارس

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: بخش زیادی از محصول فرآوری‌شده گل‌محمدی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و آسیای مرکزی و روسیه صادر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، اکبر فتحی در جمع خبرنگاران از افزایش ۱۵ درصدی تولید گل‌محمدی در استان خبر داد و افزود: متوسط تولید این محصول در آذربایجان‌شرقی چهار تن در هکتار است که ۷۰ درصد محصول تولیدی پس از فرآوری به صورت اسانس و گلاب در بازار عرضه و حدود ۳۰ درصد نیز به صورت مصرف خانگی به مربا و شربت تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۵ واحد کارگاهی استان در زمینه فرآوری گل‌محمدی از جمله تولید گلاب، اسانس، عرقیجات و بسته‌بندی گیاهان دارویی فعالیت می‌کند، اظهار داشت: بخش زیادی از محصول فرآوری‌شده گل‌محمدی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و آسیای مرکزی و روسیه صادر می‌شود.

فتحی بیشترین سطح زیرکشت گل‌محمدی آذربایجان‌شرقی را مربوط به شهرستان‌های اسکو و آذرشهر دانست و اضافه کرد: این مناطق از قطب‌های مهم تولید گل‌محمدی و فرآورده‌های آن در استان به شمار می‌رود و شهرستان‌های مرند، شبستر، مراغه، عجب‌شیر و تبریز نیز از دیگر مناطقی است که این گیاه در آن‌ها کشت می‌شود.

به گفته وی ۹۰ درصد سطح زیرکشت گل‌محمدی در استان به ارقام بومی اختصاص دارد و در پنج درصد دیگر ارقام اصلاح‌شده به صورت بافتی کشت می‌شود.

فتحی با اشاره به اینکه در مجموع ۱۴ هزار هکتار باغ گل‌محمدی در کشور وجود دارد، اضافه کرد: آذربایجان‌شرقی حدود ۱۰ درصد سطح زیرکشت باغ‌های گل‌محمدی را در اختیار دارد و رتبه پنجم کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *