اهم اخبار

صادرات گوجه فرنگی از مرز پرویزخان به عراق ممنوع شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل گمرک مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین گفت: پیرو اطلاع طرف عراقی صادرات گوجه فرنگی از سه‌شنبه ۲۶اردیبهشت ماه تا اطلاع بعدی از این مرز رسمی به عراق ممنوع است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ قاسم مطلبی افزود: پیرو اطلاع طرف عراقی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه آخرین مهلت صادرات محصول گوجه فرنگی از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق است.

وی اظهار کرد: طرف عراقی از فردا سه‌شنبه محموله‌های گوجه فرنگی را از مرز رسمی پرویزخان پذیرش نمی کند از این رو تجار نسبت به آوردن این محصول به مرز خودداری کنند زیرا گمرک پرویزخان از فردا هیچگونه محموله گوجه فرنگی را ترخیص نخواهد کرد.

مدیرکل گمرک پرویزخان گفت: هرساله مقامات اقلیم کردستان عراق به تصمیم وزارت جهاد کشاورزی اقلیم در راستای حمایت از تولید داخلی خود در یک مقطع زمانی و در ایام خاصی ممنوعیت واردات گوجه فرنگی را اعلام می کنند.

مطلبی ادامه داد: هم اکنون روزانه بیش از یک هزار و ۵۰۰ کامیون کالا از این گذرگاه رسمی صادر می شود و این نشان از اهمیت و نقش این گذرگاه رسمی و بی المللی در تجارت و مبادلات اقتصادی است.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۱ جمهوری اسلامی ایران از طریق مرزهای زمینی خود، ۶ میلیارد و ۴۹۳ میلیون و ۹۹۵ هزارو ۲ دلار کالا به وزن ۱۶ میلیون و ۸۸۳ هزارو ۵۹۷ تن به کشور عراق صادرات داشته که سهم استان کرمانشاه از مجموع صادرات کشورمان به عراق را ۲ میلیارد و ۶۷۳ میلیون و هفت هزار و ۹۸۸ دلار کالا با وزن ۶ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۵۷۷ تن بوده که در بین گمرکات استان کرمانشاه گمرک پرویزخان بیشترین سهم صادرات را به خود اختصاص داده است.

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها، ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با بخش حکومت مرکزی و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

مرز رسمی پرویزخان یک از مرزهای راهبردی و مهم کشورمان است که از این مرز رسمی هم اکنون روزانه به طور میانگین یک هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون شامل حمل یکسره، صادرات و ترانزیت سوخت به عراق تخلیه و بارگیری می شود.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *