اهم اخبار

صادرات گوشت قرمز با دستور وزیر متوقف شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در حالی قیمت گوشت قرمز در بازار افزایش یافته که هیچ بخشی مسئولیت گرانی این کالای مهم مورد نیاز مردم را بر عهده نمی گیرد و دیگری را مقصر می داند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از تسنیم؛ در حالی که قیمت گوشت مرغ در بازار سقوط آزاد را تجربه کرده است و قیمت این محصول تا ۴۷ هزار تومان( قیمت مصوب ۶۳ هزار تومان) در هرکیلوگرم افت کرده است قیمت گوشت قرمز که نرخ مصوبی نیز دولت برای آن تعیین نکرده است روند صعودی را تجربه می کند.

قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در حالی از ۲۰۰ هزار تومان عبور کرده است که درباره آن دلایل مختلفی عنوان می شود  هر بخشی بر اساس رویکرد خود دلیل می آورد.

    اتحادیه دام سبک: تقصیر قصاب و عوامل بازار است

    افشین صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک در این ارتباط اظهار داشت: قیمت دام زنده کمی افزایش داشته است اما جهش قیمت گوشت قرمز در بازار ربطی به تولیدکننده ندارد و این عوامل بازار هستند که قیمت‌ها را تعیین می‌کنند که نزدیک شدن به بازار شب یلدا و شب عید نیز در این زمینه تأثیرگذار است.

    وی می افزاید: با توجه به نرخ دام زنده حداکثر قیمت گوشت شقه گوسفندی بره نر ۲۰۰هزار تومان، میش ۱۲۰هزار تومان و بز ۱۰۰هزار تومان است اما در بازار و حتی در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران نیز گران‌فروشی می‌شود.

     اتحادیه گوشت گوسفندی و قصاب ها: تقصیر صادرات و قاچاق دام است

    علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، قاچاق دام نیز دلیل افزایش قیمت گوشت در بازار را خروج قانونی و غیرقانونی دام از کشور می داند و می گوید: هم اکنون قاچاق دام از کردستان به عراق در حال انجام است و همین امر در کنار صادرات قانونی، منجر به نوسانات قیمت در بازار شده است. صادرات دام به دبی، کویت و قطر و قاچاق دام نیز از پیرانشهر به عراق انجام می‌شود.

    وی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم دام حدود ۹۰ هزار تومان است، تصریح کرد: خروج دام از کشور و همچنین، مشکلات تردد ناشی از بارندگی‌های اخیر، باعث افزایش ۱۰ تا ۱۲ هزار تومانی قیمت هر کیلوگرم گوشت نسبت به هفته قبل شده است.

    ملکی تصریح کرد: اگر مسئولان جلوی قاچاق و صادرات دام را نگیرند، التهابات قیمت در بازار استمرار خواهد داشت.

    توقف صادرات با دستور وزیر

    بنابر این گزارش خبرهای رسیده اما حاکی از آن است که حجم زیادی دام به ویژه به کویت صادر شده است به طوری که به حدی دام ایرانی در این کشور وجود دارد که قیمت ها در این کشور نیز شکسته شده و صادرات دام صرفه اقتصادی ندارد.

    مدیرعامل اتحادیه دام سبک ضمن تایید اشباع بازار کویت از دام ایرانی و به صرفه نبودن صادرات به این کشور در این مقطع زمانی اظهار داشت:  با توجه به شرایط بازار هدف صادراتی و نوسانات قیمتی در بازار داخلی شنیده شده است که وزیر جهاد کشاورزی دستور توقف صادرات را اعلام کرده اما این موضوع هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.

    بازرگان مشاور رئیس و مدیر روابط عمومی نظام صنفی کشاورزی کشور نیز ضمن تایید توقف صادرات دام زنده اظهار داشت: وزیر جهاد کشاورزی در دو مرتبه در صحبت های خود به موضوع متوقف شدن صادرات دام برای کنترل بازار داخلی اشاره داشته اما این موضوع هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.

    وی افزود: بر اساس قوانین بالا دستی برای تنظیم بازار داخلی نباید جلوی صادرات محصولی را گرفت و به طرق دیگری برای تنظیم بازار باید اقدام کرد اما  وزارت جهاد کشاورزی از این روش برای کنترل بازار صیفیجات نیز استفاده کرد که با اعتراض ما و پیگیری از دیوان عدالت اداری مواجه شد.

    سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

    منبع: تسنیم

    سمن مجتهدی
    بعدی

    نوشته های مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *