اهم اخبار

صید با قلاب ظرفیتی برای افزایش تولید و اشتغال در سواحل مکران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

صید با قلاب یا لانگ لاین ظرفیتی مهم برای افزایش تولید و اشتغال در سواحل جنوب سیستان و بلوچستان و از جمله اهداف مهم صدور مجوز صید به این روش نیز بازارپسندی، سودآوری، انتخاب صید دلخواه، بالابردن کیفیت صید و حفظ ذخایر آبزیان و اشتغال هزاران نفر است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایرنا؛ صید با قلاب از سیاست‌ها و روش‌های مورد حمایت و استقبال سازمان شیلات ایران است که در این روش صید ماهی بصورت انتخابی انجام شده و پس از انجام خون گیری و سردسازی در شناور با بالاترین کیفیت به ساحل انتقال می یابد.

این عامل زمینه ساز مصرف تازه خوری ماهی در بسیاری از کشورها و از جمله ایران اسلامی بویژه استان سیستان‌وبلوچستان شده و این نوع ماهی با قیمت بالایی خریداری و عرضه می شود.

با برنامه ریزی انجام شده در چند سال اخیر از سوی سازمان شیلات ایران و برگزاری کارگاه های آموزشی صید با قلاب و با بهره گیری از تجارب معتمدین و مروجین جامعه صیادی و بازدید منظم کارشناسان اداره کل شیلات گام های مهمی برای ترویج این روش صید برداشته شده است.

 استفاده از تجارب مروجان صیادی کشورهای صاحب تکنولوژی صید لانگ لاین(صید با قلاب) بویژه ژاپن، اندونزی و کره جنوبی از برنامه های این اداره کل است و تاکنون گام های مهم و اساسی در زمینه ترویج این روش در استان سیستان وبلوچستان برداشته شده است.

 پیرو مصوبه کمیته صید شیلات ایران مجوز صید با قلاب برای شناورهای متقاضی صادر می شود تا افراد بومی منطقه بتوانند برای ترویج و توسعه این روش صید ورود کنند.

امیدواریم با حضور این نوع شناورها و قابلیت صید پیشرفته شاهد افزایش کیفیت و کمیت صید استحصالی از اقیانوس هند باشیم.

۷۰ فروند لنج به روش لانگ لاین(صید با قلاب) در سواحل استان فعالیت دارند

معاون صید و بنادرماهیگیری اداره کل شیلات سیستان‌وبلوچستان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اینک تعداد ۷۰ فروند لنج به روش صید با قلاب فعالیت داشته و هر لنج حدود ۲۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال و حدود ۱۶۰ تن سالانه صید می کند.

عطاالله رئیسی افزود: هم اینک صید لانگ لاین با شناورهای صیادی استان افزایش قابل توجهی داشته و روزانه حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تن ماهی در بنادر صیادی این استان تخلیه و روانه بازار می شود.

وی با بیان اینکه ماهی صید شده توسط قلاب از کیفیت و بازارپسندی خوبی برخوردار است، خاطرنشان کرد: سازمان شیلات ایران برای ترویج این روش صید تلاش های زیادی انجام داده است و صیادان از هزینه های فراوان تور ماهیگیری رهایی پیدا می کنند.

معاون صید و بنادرماهیگیری اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان گفت: استفاده از ظرفیت دریا می تواند منجر به اشتغالزایی هزاران نفر شود و توسعه و آبادانی منطقه را در پی دارد.

رئیسی ادامه داد: روش رشته قلاب طویل یکی از روش‌های بسیار مفید و مورد تأکید سازمان شیلات و این اداره‌کل است و با توجه به این ضرورت کارگاه‌های آموزشی با همکاری موسسه آموزش عالی علمی کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی و سازمان شیلات ایران برای صید با قلاب برگزار شده است.

معاون صید و بنادرماهیگیری اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان ادامه داد: صید با قلاب بویژه صید رشته قلاب طویل (لانگ لاین) از جمله روش‌های صید انتخابی محسوب می‌شود که مورد توصیه سازمان‌های بین المللی مثل سازمان خوار و بار کشاورزی جهانی (فائو) و کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند بوده که ضمن انجام صید انتخابی و کاهش صید ضمنی، منجر به حفظ کیفیت و ارتقا ارزش افزوده محصولات صید شده می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه براساس آخرین آمارهای استخراج شده یکهزار و ۲۶۵ فروند قایق فایبرگلاس، ۱۶۳ فروند قایق چوبی، ۴۳۶ فروند لنج یخی و ۵۲۴ فروند لنج سردخانه دار با ۲۱ هزار و ۷۸۱ نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب ۳۴ تعاونی صیادی در حوزه اداره‌کل شیلات سیستان و بلوچستان فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: امیدواریم روش صید با قلاب روز به روز بیشتر شود تا شاهد توسعه اشتغال و افزایش تولید با کیفیت ماهی در سواحل مکران باشیم.

ارائه تسهیلات ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی به شناورهایی که روش صید با قلاب را انتخاب کنند

معاون صید و بنادرماهیگیری اداره کل شیلات سیستان‌وبلوچستان افزود: به قایق دارانی که صیدشان را به روش صید با قلاب تغییر دهند برای خرید ادوات صید قلاب تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان و لنج داران نیز تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات اعطا می شود. 

وی بیان کرد: جلسات مختلفی با مسوولان کشور از جمله بنیاد برکت برای بررسی راهکارهای حل مشکلات صیادان و تعاونی های صیادی برگزار شده که بنیاد برکت در این زمینه پیشگام شده و این اقدام مورد قدردانی است.

وی خواستار همکاری بیشتر بنیاد برکت برای توانمندسازی تعاونیها شد و افزود: این بنیاد در خصوص اعطای تسهیلات برای ایجاد اشتغال و تولید در سواحل مکران اعلام آمادگی کرده است.

معاون صید و بنادرماهیگیری اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان بیان کرد: کار معرفی افراد واجد شرایط اعطا تسهیلات از طریق اتحادیه تعاونی های صیادی استان سیستان و بلوچستان و با نظارت اداره کل شیلات استان سیستان و بلوچستان انجام می گیرد.

وی از تمامی کارخانجات فراوری، سرمایه گذاران بخش خصوصی و سایر افراد و شرکت هایی که تمایل به خرید و عمل آوری این گونه از ماهیان دارند، درخواست کرد که جهت سرمایه گذاری در این بخش به معاونت صید و بنادرماهیگیری اداره کل شیلات استان مراجعه کنند.

برگزاری دوره آموزشی برای صید به روش لانگ لاین

مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان نیز اظهار داشت: دوره های آموزشی صید با قلاب با توجه به سیاست های اداره کل شیلات استان و سازمان شیلات ایران مبنی بر استفاده از روش های نوین صید در امر صیادی جهت آشنایی با روش های نوین از جمله صید لانگ لاین، فواید و محاسن این روش صید و همچنین معایب روش های سنتی گوشگیر با تور برگزار شده است.

محمد شهلی‌بر افزود: از جمله اهداف و مزیت های استفاده از این روش صید می توان به کیفیت ماهیان صید شده، مقرون به صرفه بودن این روش و همچنین مدیریت صید پایدار، حفظ منابع آبزیان، کاهش میزان صید ضمنی نسبت به روش صید سنتی و اختصاصی بودن روش صید اشاره کرد. 

وی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و همه گیری آن این دوره های آموزشی با رعایت پروتکل های بهداشتی ، فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک با تعداد محدود نفرات از صیادان منطقه برگزار شد که نقش مهمی در آگاه سازی صیادان داشته است.

وی بیان کرد: برگزاری دوره آموزشی تخصصی آشنایی با روش صید لانگ لاین مکانیزه با حضور مسوول بخش ارزیابی ذخایر مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور چابهار به عنوان مدرس دوره، خالد نیازی مروج روش صید لانگ لاین، کارشناسان معاونت صید و بنادر ماهیگیری و مالکین شناورهای صید لانگ لاین خیلی مفید واقع شده و می تواند به ترویج این امر کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از این دوره ها برای آن دسته از مالکان شناورهای کلاس لنج که مجوز صید به روش لانگ لاین را از اداره کل شیلات استان دریافت کرده اند، به صورت تئوری و عملی برگزار شد.

مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان یکی از اهداف برگزاری این دوره بیان تجربیات و مشکلات عملی صیادان در هنگام عملیات صید با روش لانگ لاین و یافتن راهکارها و ارائه پیشنهادات مناسب در جهت رفع مشکلات عنوان کرد.

شهلی‌بر افزود: یکی از مهمترین مشکلات صیدلانگ لاین عدم بازاریابی مناسب محصولات صید شده، قیمت گذاری غیرمنصفانه محصولات و همچنین وجود موانع در زمینه صادرات است که امیدواریم در آینده نزدیک با همکاری همه دستگاه های مرتبط این مشکلات مرتفع شود.

وی گفت:  ۱۱ بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل تیس، شهرکنارک، رمین، زرآباد، پزم، هفت تیر شهر چابهار، بریس، گواتر، جُد، تنگ و پسابندر و ۶ شهرک و ناحیه صنعتی با بیش‌از ۱۰۰ واحد تولیدی صنایع شیلاتی در جنوب سیستان و بلوچستان فعال هستند.

وی ادامه داد: صیادان سیستان وبلوچستان سالانه ۳۱ درصد صید کل کشور، ۳۶ درصد صید آبهای جنوب کشور و ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری) را انجام می دهند که این فعالیت‌ها چابهار، کنارک ودشتیاری را در رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی و رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند قرار داده است.

وی تصریح کرد: صیادان چابهار، دشتیاری و کنارک همچنین با دارا بودن ۴۲ درصد سهم صید در میان استانهای جنوبی، ۴۰ درصد سهم صید ایران و تامین بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد ماهیان صنعتی نقش مهم و بسزایی در اشتغالزایی و اقتصاد کشور ایفا می کنند.

سرویس خبری: استان ها

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *