اهم اخبار

صید ماهی امسال ۱۴ درصد افزایش یافت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون صید و بنادر ماهیگری سازمان شیلات ایران گفت: ۵۰۲ هزار تن آبزی در ۹ ماهه امسال در آب های شمال و جنوب کشور صید شده که در مقایسه با سال قبل ۱۴ درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، معاون صید و بنادر ماهیگری سازمان شیلات ایران اظهار کرد:  ۵۰۲ هزار تن آبزی در ۹ ماهه امسال در آب های شمال و جنوب کشور صید شده است.این میزان صید نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد کاهش نشان می دهد.

پرویز محبی افزود: از ۱۱ هزار و ۷۱۷ فروند شناور صیادی در شمال و جنوب کشور، ۸۵۰۰ فروند قایق، حدود ۳۱۶۳ فروند لنج صیادی و ۱۳۰ فروند کشتی صیادی است.

وی، اظهار داشت: ۹۳ فروند از این کشتی ها فانوس ماهی، ۲۱ فروند ماهی یال اسبی، ۹ فروند ماهی مرکب در دریای عمان و ۷ فروند ماهی صنعتی  صید می کنند.

محبی گفت: صید تجاری فانوس ماهی در نتیجه جلسات و تبادل نظر میان اعضا و مشاوران فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی و کارشناسان بخش تحقیقات سازمان شیلات ایران از آذرماه امسال به مدت دو سال محدود شد.

وی ادامه داد: این اقدام به منظور ایجاد فضایی برای مطالعه ذخایر گونه های صید هدف در فانوس ماهی و گونه های صید ضمنی، رفع نگرانی ها بابت کاهش ذخایر دریایی و همچنین آیش و پایش صورت گرفته است.

معاون صید و بنادر ماهیگری سازمان شیلات ایران، صید فانوس ماهی در دو ماهه امسال را ۱۰ تا ۱۱ هزار تن عنوان کرد.

وی یادآور شد که در سال ۹۸ نزدیک به ۳۱ هزار تن صید فانوس ماهی و ۸ هزار تن صید ضمنی در آب های جنوب کشور صورت گرفت.

محبی ابراز داشت: با تلاش هایی که داشته ایم، صید هدف در مورد فانوس ماهی به بالای ۸۰ درصد رسیده و صید ضمنی به ۲۰ درصد کاهش یافته است.

وی گفت: ما از تمام ابزارهای قانونی استفاده می کنیم تا شناورها از محدوده صیدگاه خود خارج نشوند و در این راستا نظارت های زیادی بر ناوگان های کشتی های صیادی صورت می گیرد.

محبی افزود: در این زمینه، کشتی های صیادی به سامانه کنترل پایش تردد شناورها مجهز شدند و از این رو هم در استان و هم در مرکز می توانیم آنها را کنترل کنیم.

وی تاکید کرد: در صورتی که کشتی های صیادی از محدوده صیدگاه خود خارج شوند در کمیسیون تخلفات صیادی با آنها برخورد می کنیم و در مواقعی متخلفان به دادگاه معرفی می شوند.

معاون صید و بنادر ماهیگری سازمان شیلات ایران، تعداد شناورهای متخلف که تاکنون به دادگاه معرفی شدند را ۱۴ فروند عنوان کرد و گفت: تاکنون بیش از ۷۰ مورد از تخلفات کشتی های صیادی و حتی شناورهای سنتی متناسب با نوع تخلف به کمسیون تخلفات صیادی معرفی شده اند.

وی در همین حال از استقرار ناظران شیلاتی در کشتی های صیادی خبر داد و اذعان داشت: ناظران شیلاتی اطلاعات و داده های کشتی های صیادی و محدوده صیدگاه را ثبت می کنند ضمن آن که بر ابزار و ادوات صید شناورها نظارت دارند.

محبی ادامه داد: در سال ۹۹ برای اطمینان بیشتر و افزایش ضریب دقت در کار به استان ها توصیه کردیم که تعاونی های صیادی سنتی نیز در امر نظارت در کشتی های صیادی استفاده شوند.

وی در همین حال از تجهیز ۴۶۰ فروند قایق و لنج صیادی به سامانه سجاد تا پایان امسال خبر داد و گفت: این اقدام به منظور نظارت، کنترل و ردیابی بر شناورهای کوچک تر انجام می گیرد.

محبی اضافه کرد: در حال حاضر، سامانه سجاد با توجه به الزامات دریابانی در تعدادی از شناورهای کوچک در استان بوشهر نصب شده است.

وی با اشاره به طرح مشترک میان سازمان شیلات ایران با شرکت دانش بنیان به منظور مطالعه و طراحی سامانه ای برای قفل کردن ابزار صیادی شناورهای متخلف، گفت: با برنامه ای که به این سامانه داده می شود، ابزار صید شناوری که از صیدگاه خود خارج شود، قفل خواهد شد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *