اهم اخبار

ضرورت بکارگیری روش‌های نوین باغداری برای مقابله با تغییرات اقلیمی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش دمای هوا در کشور، استفاده از فناوری‌ها و روش‌های نوین باغداری امری ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی؛ زهرا جلیلی مقدم گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش دمای هوا در کشور، مدیریت و روش های سنتی تولید در باغات گرمسیری و نیمه گرمسیری دیگر جوابگو نیست و باید از فناوری‌ها و روش‌های نوین باغداری استفاده کرد.

او افزود: شرایط اقلیمی کشور تغییر کرده به طوریکه در سه و چهار ماهه اخیر امسال، دمای هوا نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش و نسبت به بلند مدت تغییر معناداری داشته که نشان می دهد باید مدیریت و روش‌های باغداری نوین به کار گرفته شود.

جلیلی مقدم روش‌های نوین باغداری را ازجمله شامل احداث سایبان و استفاده از سیستم‌های پوششی و مدیریت کف باغ، پوشش خود میوه و یا استفاده از روش‌هایی که موجب تعدیل دمای باغ می شود، عنوان کرد.

او با بیان اینکه استفاده از روش‌های نوین در باغات هزینه بر است، افزود: بکارگیری و اجرای روش‌ها و فناوری‌های نوین در باغات کشور برای تولید و مقابله با تغییرات اقلیمی و افزایش گرما نیاز به حمایت و اعطای تسهیلات کم بهره دارد.

جلیلی مقدم ادامه داد: ضروری است وزارت جهاد کشاورزی روش‌های نوین در باغات گرمسیری و نیمه گرمسیری را حتی به صورت پایلوت و آزمایشی برای کاهش تنش‌های دمایی اجرا کند.

او با تاکید بر حفظ رتبه‌های جهانی تولیدات محصولات باغات گرمسیری و نیمه گرمسیری ایران گفت: ایران رتبه سوم در تولید خرما و انار، رتبه چهارم تولید کیوی، رتبه پنجم تولید انجیر و رتبه هفتم مرکبات را در جهان دارد و برای حفظ این رتبه‌ها باید تلاش کند.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *