اهم اخبار

عده ای به دنبال گرانی کاذب زعفران و منفعت شخصی هستند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس شوراى ملى زعفران ایران گفت: از سال گذشته میزان زیادى زعفران در اختیار برخى از افراد قرار دارد که به دنبال ایجاد جو روانى در بازار و افزایش کاذب قیمت آن به نفع خود هستند از این رو باید سازمان تعاون روستایی اقدام به عرضه زعفران به بازار کند تا فعالان بازار با زیان ناشی از نرخ های کاذب فعلی مواجه نشوند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از اقتصادآنلاین، محسن احتشام، رییس شوراى ملى زعفران ایران به افزایش قیمت زعفران و عوامل تاثیرگذار بر آن اشاره کرد و افزود: موارد مختلفى در افزایش قیمت زعفران دخیل هستند و اخیرا قیمت زعفران تحت تاثیر عوامل متعدد به صورت کاذب بر مدار افزایشى قرار گرفته است.

وى اظهار داشت: متاسفانه طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزى، امسال تولید محصول زعفران نسبت به سال گذشته تا ٣۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

محسن احتشام خاطرنشان کرد: عده اى سال گذشته ضمن خرید زعفران اقدام به نگهداری آن در انبار کرده اند، حال با توجه به کاهش تولید این محصول در کشور در حال سواستفاده از این موقعیت هستند و با اقدامات خود زمینه ساز ایجاد بى ثباتى در بازار زعفران شده اند.

رییس شوراى ملى زعفران ایران با تاکید بر اینکه افراد ناآگاه در ایجاد چنین مصائب و مشکلاتى در بازار زعفران دخیل هستند، گفت: اکنون در فصل برداشت قرار داریم و حتى تا پایان آذر هم گل زعفران وجود دارد، همچنین در بسیارى از مناطق گرمسیر برداشت زعفران به تازگى آغاز شده است و  در برخى از مناطق دیگر هم برداشت زعفران از هفته آینده آغاز خواهد شد.

به گفته وى، بخشى از افزایش قیمت زعفران در بازار ناشی از وجود جو روانى به نفع برخى از افراد است که در این بازار به راه افتاده است.

احتشام با بیان اینکه با وجود کاهش تولید زعفران نسبت به سال گذشته اما میزان آن کمتر از تقاضاى جهانى نیست، افزود: میزان محصول زعفران تولید شده پاسخگوى تقاضاى جهانى است.

رییس شوراى ملى زعفران ایران به نقش موثر واسطه ها در افزایش قیمت زعفران تاکید کرد و گفت: از سال گذشته میزان زیادى زعفران در اختیار برخى از افراد قرار دارد که به دنبال ایجاد جو روانى در بازار و افزایش کاذب قیمت آن به نفع خود هستند.

۵٠ تن زعفران در اختیار سازمان تعاون روستایى

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند گفت: به عدم همکارى سازمان تعاون روستایى در تنظیم بازار زعفران اشاره کرد و افزود: سازمان تعاون روستایى اکنون میزان ۵٠ تن زعفران را در انبارها دارد، حال سوال این است که به چه دلیل این سازمان در وضعیت فعلى بازار زعفران، اقدام به عرضه این محصول در بازار نمى کند و باعث اختلال در روند صادراتى شده است.

احتشام معتقد است که صادرکنندگان به دلیل وجود چنین مشکلاتى و نیز کمبود محصول زعفران در بازار قادر به انجام تعهدات خود نیستند.

رییس شوراى ملى زعفران ایران خاطرنشان کرد: سازمان تعاون روستایى بهتر است با توجه به میزان ۵٠ تن محصول زعفرانى که در اختیار دارد، اقدامات لازم را براى عرضه این محصول در بورس کالا انجام دهد و زمینه بهبود وضعیت این بازار را فراهم کند.

این کارآفرین برتر گفت: با تاکید بر اینکه بورس مى تواند تنظیم کننده قیمت زعفران باشد، گفت: بهتر است سازمان تعاون روستایى اقدامى را در دستور کار قرار دهد تا از طریق ایجاد تعادل مانع از لطمه به بازار این محصول شود.

محسن احتشام در پایان با بیان اینکه تداوم وضعیت بى ثباتى در بازار زعفران منجر به از دست رفتن بسیارى از بازارهای صادراتی خواهد شد، گفت: وجود بى ثباتى در بازار و ایجاد فضاى سودجویانه و دلالانه در دراز مدت به نفع بازار زعفران ایران نیست.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: اقتصادآنلاین

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *