اهم اخبار

یادداشت/تنظیم سیاست های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سید محمد میررضوی
دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران

عدالت در تنظیم سیاست های حمایتی دولتی؛ پیشنهاد سندیکای صنایع کنسرو ایران در اجرای دستورالعمل هاست!

از سه سال قبل و از زمانی که ارز دولتی واردات تون ماهیان به یکباره حذف گردید و کنسرو ماهی تون نیز از گروه کالایی یک خارج شد، رفته رفته همانطور که بارها بیان کردیم این محصول با چالش های بی شماری روبرو شد.

بسیاری از کارخانجات تولیدی نیمه فعال و غیر فعال شده و تولید کنندگانی که در حال حاضر فعال هستند با یک سوم از ظرفیت واقعی خود به تولید ادامه می دهند. سندیکای صنایع کنسرو ایران بارها از طریق جلسات و مکاتبات متعدد درصدد بازگشت کنسرو ماهی تون به گروه کالایی یک بوده است.

در حال حاضر با توجه به کش و قوس هایی که در بازار مرغ به وجود آمده است این امکان وجود دارد که کنسرو ماهی تون به عنوان غذای سلامتی، سرشار از ویتامین و پروتیین به مجالی دست یابد تا باز هم در سفره های خانوار قشر متوسط و ضعیف جایی پیدا کند.

در این میان تعدادی از تولید کنندگان عضو سندیکا ابتکار عمل به خرج داده تا جایی که در انواع خورش ها از گوشت لذیذ ماهی تون استفاده کرده و جایگاه قابل قبولی در بین مصرف کنندگانی که توانایی خرید گوشت قرمز را ندارند یافته اند.

پتانسیل هایی که در کارخانجات تولید کننده کنسرو ماهی تون به عنوان محصولی استراتژیک و حائز اهمیت در موارد بحرانی چون سیل، زلزله، جنگ و … وجود دارد جای بسی تأسف را باقی می گذارد که این تولیدکنندگان همیشه در صحنه مورد کم لطفی واقع شوند.

علاوه بر این موضوع، مطلبی که در این یادداشت قابل تأمل است عدالت در تنظیم سیاست های حمایتی دولتی می باشد. در حال حاضر حلقه های اولیه (نظیر زراعت، باغداری و…) از حمایت های دولتی بهره مند می گردند (یارانه کود، بذر، سم و…) دریافت می کنند و در هزینه های انرژی و آب مصرفی و ارزش افزوده نیز از تخفیفات ویژه ای برخوردارمی باشند؛ اما به محض اینکه همان محصول از زارع خریداری و برای مثال وارد کارخانه تولید مربا یا کمپوت می شود از هیچ حمایتی برخوردار نبوده، تولید کننده هزینه های سربار و مصرفی انرژی را با نرخ آزاد پرداخت می کند، واردات ورق، درب ایزی اوپن، شیشه، قوطی و… با ارز آزاد نیز دلیلی بر افزایش قیمت محصول نهایی شده و رفته رفته بسیاری از تولیدکنندگان سهم خود را در بازار از دست داده و ناچار به تعدیل نیرو روی می آورند.

از آن جایی که طبق بیانات وزیر محترم کشاورزی در صحن علنی مجلس تمامی حلقه ها ذینفعان وزارت جهاد کشاورزی بوده؛ فعالان عرصه صنایع تبدیلی نیز انتظار حمایت های عادلانه از دولت محترم را خواهند داشت.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: سندیکای صنایع کنسرو ایران

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *