اهم اخبار

عرضه کود بیولوژیک که موجب افزایش عملکرد باغات پسته می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محققان دانشگاه شهید باهنر کرمان با استفاده از میکروب‌های تجزیه‌کننده، بقایای گیاهی کود بیولوژیکی برای باغات پسته تولید کردند که استفاده از آن موجب افزایش رشد نهال پسته شد.

به گزارش ایسنا، مهدی سرچشمه‌پور، مجری این طرح پژوهشی با بیان اینکه رتبه نخست استان‌های کشور در کشت پسته مربوط به استان کرمان می‌شود، گفت: با توجه به اهمیت کشت این گیاه در این منطقه با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران طرحی برای تولید کود بیولوژیک اختصاصی پسته اجرایی کردیم.

وی توسعه باغات پسته کشور را در اقلیم گرم و خشک دانست و یادآور شد: شوری خاک و تنش آب در این مناطق موجب شده که جذب عناصر غذایی توسط گیاه به خوبی انجام نشود. در همین راستا در این طرح پژوهشی جداسازی و شناسایی میکروب‌ها، قارچ‌های میکوریز و کرم‌های مولد کمپوست انجام شد.

سرچشمه‌پور ادامه داد: در این طرح موفق به تولید کود بیولوژیک شامل کمپوست میکروبی، ورمی کمپوست و میکوریز شدیم. میکوریزهای اختصاصی از ریشه گیاه پسته جدا و تحت تنش خشکی مقاوم‌ترین نوع آن جداسازی شد. قارچ‌های میکوریزی یکی از اجزای زیست بوم کشاورزی در خاک هستند که در بهبود رشد گیاه نقش دارند.

مجری طرح، جداسازی و غربال کرم‌های منطقه را برای تهیه ورمی کمپوست بخش دیگر این طرح نام برد و یادآور شد: بررسی میکروب‌های تجزیه کننده بقایای گیاهی بخش دیگر این تحقیقات بود و بهترین آنها را از بقایای گیاهی جدا کردیم و با ترکیب آنها کود بیولوژیکی ارائه شد که نتایج و تست آن در گلخانه شاخص رشدی نهال پسته را به شدت افزایش داد.

به گزارش روابط عمومی معاونت علمی، با استفاده از این کود قدرت جذب مواد غذایی غیر قابل جذب توسط ریشه گیاه پسته افزایش یافت.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *