اهم اخبار

فرآوری ۳۰ میلیون‌ تنی ماده خام کشاورزی/ عطش سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی و تکمیلی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهادکشاورزی گفت: ۱۲۵ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی داریم که در حال حاضر ۳۰ میلیون تن از آنها فرآوری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ کریم ذوالفقاری با بیان اینکه یکی از بخش‌های سودآور نظام تولید کشاورزی در دنیا صنایع تبدیلی و تکمیلی است، اظهار کرد: معتقدیم بخش تولید و حلقه‌های زنجیره ارزش تا رسیدن به مرحله تولید خام سودآوری آنچنانی ندارند. اصل سودآوری در بعد از تولید و اجرای طرح‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی است. این طرح ها با هدف افزایش بهره وری، کاهش هزینه تمام شده، افزایش کیفیت محصولات عرضه شده، ایجاد سود بیشتر و بازار رقابتی برای محصولات کشاورزان است.

وی ادامه داد: در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی از ۱۲۵ میلیون تن محصول کشاورزی که در کشور تولید می‌شود با لحاظ انبارها و سردخانه‌ها ۹۵ میلیون تن ظرفیت فرآوری داریم که اگر انبارداری و سردخانه را حذف کنیم ۳۰ میلیون تن ظرفیت جذب ماده خام در کشور وجود دارد.  

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: برنامه تحولی برای صنایع تبدیلی و تکمیلی در نظر  گرفته‌شده است که در صورت تامین اعتبارات در یک فرآیند ۵ ساله امکان ۲ برابر کردن این عدد ۳۰ میلیون تنی به ۶۰ میلیون تن فراهم می‌شود.

وی در ادامه گفت: در هفته دولت ۲۰۵ طرح با سرمایه گذاری ۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان، ایجاد اشتغال مستقیم برای ۶۹۵۰ نفر، حدود ۲ برابر اشتغال غیرمستقیم و جذب ۱.۳ میلیون تن جذب ماده خام به بهره برداری می‌رسد.

ذوالفقاری با بیان اینکه در طرح‌های بخش کشاورزی معمولا ۲۰ درصد توسط سرمایه‌گذار سرمایه‌گذاری می‌شود و ۸۰ درصد تسهیلات ارائه می شود، گفت: در صنایع تبدیلی و تکمیلی ۸۰ درصد سرمایه متقاضیان است و حدود ۲۰ درصد تحت پوشش تسهیلات قرار می‌گیرد. جامعه سرمایه‌گذار کشور به شدت عطش سرمایه‌گذاری در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی را دارد اما ۲۳۱ هزار میلیارد تومان نیاز تسهیلاتی داریم و به عبارت دیگر عطش تسهیلات نیز وجود دارد.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی گفت: تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی زیاد و منوط به این است که حداقل حمایت‌ها در بخش دولتی انجام شود. این میزان ۲۳۱ هزار میلیاد تومان نیز برای پروژه‌هایی است که از صفر شروع نشده و از ۲۰ تا ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

ذوالفقاری در پایان گفت: بانک‌های غیرتخصصی بر اساس قانون مکلفند ۱۵ درصد از سرمایه‌گذاری تسهیلاتی خودشان را به بخش کشاورزی اختصاص دهند که این عدد در حال حاضر تحقق پیدا نکرده و این جفای بزرگی در حق توسعه بخش کشاورزی کشور است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *