اهم اخبار

فعالیت دوباره ۲۱ کشتی صید صنعتی بوشهر بررسی می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: به دنبال تصمیم فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی فعالیت ۲۱ کشتی صید صنعتی این استان از مرداد سال ۱۳۹۹ به مدت ۲ سال در آب‌های خلیج فارس ممنوع اعلام شد و با پایان این ممنوعیت فعالیت دوباره این کشتی‌ها در دست بررسی است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ بهزاد حیدری یکشنبه ۱۱ دی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یک سری ازکشتی‌ها با ابزار آلات مشخص مخصوص صید ماهیان صنعتی از جمله فانوس ماهیان در آب‌های استان هرمزگان و گروهی دیگر نیز ابزار مخصوص ویژه صید ماهیان یال اسبی در جنوب صیدگاه منطقه مُطاف در آب‌های استان بوشهر است.

وی بیان کرد: این کشتی‌ها در استان بوشهر هر سال از نیمه دوم اردیبهشت تا نیمه اول مرداد ماه مجاز هستند در فاصله ۱۲ مایلی از خط مبدا ساحل در طول و عرض جغرافیایی ۵۱ تا ۵۲ درجه و ۳۰ درجه جغرافیایی در عمق ۵۰ متر به صید بپردازند.

حیدری گفت: این کشتی‌ها چند سال فعال بودند اما به دلیل برخی تخلف‌ها و رعایت نکردن محدوده صید و بروز برخی اعتراض‌ها از سوی جامعه صیادان سنتی در استان‌های هرمزگان و بوشهر در نهایت فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در قالب مصوبه ای فعالیت این کشتی‌ها را به مدت ۲ سال ممنوع اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه مدت ممنوعیت صید این کشتی‌های صنعتی تا پایان آذر ماه ۱۴۰۱ بوده یادآورشد: امروز با پایان زمان این ممنوعیت با توجه به درخواست مالکان این شناورها، بررسی‌های گسترده از سوی نهادهای امنیتی و قضایی و تشکیل جلسه های گسترده در شیلات ایران و به تبع آنها در استان‌های بوشهر و هرمزگان در زمان حاضر موضوع فعالیت دوباره این شناورها در دست بررسی دقیق قرار دارد.

حیدری با بیان اینکه ۸۰ درصد صید این کشتی‌های صنعتی یال اسبی است تاکید کرد: همه مالکان و خدمه این کشتی‌های صنعتی برای قوانین و آئین نامه‌های تدوین شده جدید موظف و مکلف به رعایت قوانین و دستورالعمل‌های تدوین شده هستند و در صورت تخلف با قاطعیت با آنها برخورد می‌شود.

وی اظهارداشت: با توجه به اینکه استفاده خوراکی از ماهیان یال اسبی در کشور حرام است این صید به کشورهای آسیای شرقی صادر می‌شود به همین دلیل این صید اشتغال و ارزآوری خوبی برای صیادان دارد.

میانگین صید ماهیان یال اسبی در سال‌های اخیر در آب‌های استان بوشهر به حدود سه هزار تن می رسید این نوع ماهی از مهمترین منابع پروتئین دریایی است که در همه آب‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری از جمله خلیج فارس و دریای عمان فراوان یافت می شود.

ماهیان یال اسبی حرام یکی از ۴۷ گونه آبزی با ارزش اقتصادی خلیج فارس به شمار می رود که به کشورهای آسیای جنوب شرقی صادرمی شود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *