اهم اخبار

فعال صنعت مرغداری:خرید مرغ از مرغداران باید ۴۹  تا ۵۰ هزار تومان باشد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عباس سلطانی‌مراد یکی از فعالان موفق حوزه صنعت مرغداری در شهرستان‌های رزن و درگزین است که با داشتن ۱۶ واحد زنجیره‌ای مرغداری در این دو شهرستان با تولید سالیانه ۱۵ هزار تن مرغ گوشتی ۵۰ درصد تولید مرغ استان را به خود اختصاص داده و در حال حاضر طی طرح توسعه پروژه‌ بزرگ‌ صنعت مرغداری خود بر آن است تا برای تکمیل زنجیره تولید خود کارخانه دام و طیور و کشتارگاه صنعتی طیور را نیز در این مجموعه با آورده و تسهیلات خود راه اندازی کند.

همدان پتانسیل قطب تولید صنعت مرغداری شدن در کشور را دارد

وی بر این اعتقاد است که حمایت از مرغداران موجب موفقیت و رونق صنعت مرغداری در کشور و استان بوده و همدان بهترین موقعیت و پتانسیل را برای قطب تولید صنعت مرغداری کشور شدن دارد و  تحقق این امر حمایت دولت و امور پشتیبانی دام را می‌طلبد.

عباس سلطانی‌مراد اظهار کرد: در شهرستان‌های رزن و درگزین دارای ۱۶ واحد مرغداری گوشتی هستم که از این تعداد، ۱۲ واحد در شهرستان درگزین و پنج واحد در تعاونی شهرستان درگزین مستقر بوده که این تعداد واحد در مجموع با ظرفیت یک میلیون قطعه با ظرفیت صددرصدی در حال فعالیت هستند.

وی تولید سالیانه کل مرغداری‌های خود را ۱۵ هزار تن برشمرد و افزود: در حال حاضر واحدهای مرغداری بنده ۵۰ درصد تولید مرغ گوشتی استان را به خود اختصاص داده و در هر دوره جوجه‌ریزی دارای ۲۷۰۰ تن تولید مرغ گوشتی هستیم و سالیانه ۵.۵ تا شش دوره در هر واحد مرغداری جوجه ریزی انجام می‌دهیم.

این کارآفرین ۳۵ ساله موفق در حوزه صنعت مرغداری با اشاره به اشتغالزایی مستقیم واحدهای مرغداری خود برای ۱۰۰ نفر از جوانان شهرستان رزن و درگزین تصریح کرد: به صورت غیرمستقیم نیز این تعداد واحد مرغداری برای رانندگان مرغ گوشتی و رانندگان نهاده‌ها اشتغال به همراه داشته است به طوریکه از طریق رانندگان در هر دوره  ۵۰۰۰ تن بار برای این تعداد واحد مرغداری آورده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به آغاز راه اندازی و احداث و توسعه مرغداری‌های خود از سال ۹۲ از محل آورده شخصی خاطرنشان کرد: در حال حاضر طرح توسعه این طرح شامل احداث کارخانه خوراک دام و طیور و کشتارگاه طیور را در دست اجرا دارم که با اجرای و تکمیل طرح توسعه، زنجیره تولید طرح کامل می‌شود.

سلطانی‌مراد با بیان اینکه ثبت شدن زنجیره تولید این مجموعه در دست انجام است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای تکمیل زنجیر تولید مرغداری‌های خود، طرح کارخانه خوراک دام و طیور با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در دست اجرا بوده و تاکنون برای آن ۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی از پیش بینی افتتاح کارخانه خوراک دام و طیور خود در اوایل سال آینده خبر داد و افزود: میزان مساحت این کارخانه تغییر کاربری شده ۴۵۰۰ متر بوده و سالیانه ظرفیت تولید ۳۶ هزار تن خوراک دام و طیور را خواهد داشت.

این تولیدکننده موفق در صنعت مرغ استان همدان همچنین با اشاره به طرح کشتارگاه طیور صنعتی خود برای تکمیل زنجیره تولید مرغداری‌های گوشتی رزن و درگزین خود ادامه داد: عملیات اجرایی این کشتارگاه نیز در آینده نزدیک آغاز خواهد شد و در سال آینده این طرح راه‌اندازی می‌شود.

سلطانی‌مراد خاطرنشان کرد: این زنجیره تولید در این طرح توسعه یک زنجیره تولید کامل بوده که توسط بخش خصوصی در دست احداث است و مالکیت ۱۶ مرغداری و نیز کارخانه خوراک دام و طیور و کشتارگاه آن با خودمان است و در این طرح سعی بر آن داریم زنجیره تولید پایداری را تشکیل دهیم که تنها منحصر به اسم نباشد و در برابر قیمت نوسانات پا پس نکشد.

وی هدف از اجرای چنین طرحی را خدمت به کشور در امر تولید برشمرد و یادآور شد: به اعتقاد بنده در زندگی همه چیز فقط پول نیست و هر یک از افراد جامعه در هر شغل و در هر رده‌ای در هر سنگری که باشند با پشتکار و تلاش می‌توانند به کشور و به مردم خود خدمت کرده و سهمی بزرگ در  خدمت به جامعه ایران اسلامی داشته باشند.

۳۵ درصد مرغداری‌های سطح استان رو به تعطیلی است

سلطانی‌مراد در ادامه با تأکید بر اینکه فعالان حوزه صنعت مرغداری نیازمند حمایت دولت هستند و حمایت دولت از آنها موجب رونق صنعت مرغداری کشور و به تبع آن استان و شهرستان خواهد بود، تصریح کرد: در حال حاضر ۳۵ درصد از مرغداری‌های سطح استان همدان به علت عدم‌حمایت رو به تعطیلی و ورشکستگی هستند و اکثریت این مرغداری‌های با تمام‌ظرفیت تولید خود فعالیت ندارند.

خرید مرغ از مرغداران باید ۴۹  تا ۵۰ هزار تومان باشد

وی قیمت بالای نهاده و قیمت پایین خرید مرغ از مرغداران، گرانی هزینه‌های تولید را از جمله مشکلات مرغداران دانست و یادآور شد: قیمت فعلی خرید مرغ از تولیدکننده باید ۴۵ تا ۵۰ تومان باشد که برای مرغدار استان همدان صرفه اقتصادی به همراه داشته باشد و این در حالیست که الان قیمت مرغ برای مرغدار به صرفه نیست.

این تولیدکننده ادامه داد: در حال حاضر قیمت خرید مرغ از مرغداران ۴۳ هزار تومان است و هیچ صرفه اقتصادی برای مرغداران ندارد و حداقل قیمت خرید مرغ از مرغداران باید ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان باشد.

ضرورت اختصاص بسته‌های حمایتی مناسب تر برای مصرف کنندگان مرغ

وی اضافه کرد: دولت باید بسته حمایتی مناسب‌تر و بیشتری برای مصرف کنندگان درنظر بگیرد تا مردم بتوانند به راحتی خرید مرغ انجام دهند و به آنها در خرید مرغ فشار نیاید چراکه وقتی مردم بتوانند خرید مرغ داشته باشند مرغ قیمت واقعی پیدا می کند.

وی با بیان اینکه وقتی قیمت مرغ بالا می رود مصرف کننده هم راغب به خرید نیست و توانایی خرید ندارد، افزود: به طور قطع با اختصاص بسته‌های حمایتی مناسب تر برای مردم، برای تولیدکننده و مصرف کننده در بازار مرغ تعادل به وجود آمده و به مصرف کننده فشار نمی آید و تولیدکننده مرغ هم متضرر نمی‌شود و واحدهای مرغداری تعطیل نیز برای فعالیت دوباره به چرخه تولید بازمی‌گردند و با این روند صنعت مرغداری استان و کشور رونق می‌گیرد.

افزایش ۵ برابری قیمت نهاده طیور

این تولیدکننده در رابطه با نهاده مرغداران بیان کرد: نهاده مرغداران از طریق سامانه بازرگاه ذرت با قیمت ۱۰ هزار و ۳۰۰ تا ۱۱ هزار و ۳۰۰ و سویا با قیمت ۱۵ تا ۱۷ هزار و ۲۰۰ خریداری می‌شود که به این قیمت‌ها مرغداران هنوز عادت نکرده‌اند چراکه ریسک آن بالا رفته و قیمت ها پنج برابر شده است و ۱۰ درصد سودی را که مرغدار در یک دوره سه ماهه می‌خواهد، داشته‌ باشد بهره‌ای از آن ندارد.

نهاده طیور به موقع به دست برخی تولیدکنندگان نمی‌رسد

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان برخی شرکت ها دارای مشکل نهاده هستند و این شرکت ها در سامانه بازرگاه به قرارداد خود در تحویل نهاده عمل نمی کنند؛ وقتی خرید انجام می شود از حساب پول برداشت می‌شود اما در زمان مقرر نهاده طیور به موقع به دست مرغدار نمی رسد و امروز و فردا کردن در تحویل نهاده موجب سردرگمی مرغداران می‌شود.

رونق صنعت مرغداری نیازمند حمایت است

وی با بیان اینکه دست مرغداران در این رابطه به جایی بند نیست و فقط از طریق جهادکشاورزی می توانیم اقدام‌ کنیم که آنها نیز پیگیری لازم را دارند، یادآور شد: حمایت از مرغداران موجب موفقیت صنعت مرغ در کشور و استان است و همدان بهترین موقعیت و پتانسیل را برای قطب تولید صنعت مرغ کشور شدن با افزایش تولید دارد و تحقق این امر حمایت دولت و امور پشتیبانی دام را می‌طلبد.

امور پشتیبانی مرغ زنده و گرم را از مرغداران خرید و کشتار کند

این تولیدکننده حوزه صنعت مرغ با اشاره به ضرورت حمایت های امور پشتیبانی دام از مرغداران اظهار کرد: امور پشتیبانی دام مواقعی که بازار فروش مرغ برای تولیدکنندگان کساد است، می‌تواند با قیمت مناسب مرغ گرم و یا زنده واحدهای مرغداری را خریداری کند و کشتار مرغ را نیز خود امور پشتیبانی انجام دهد و به طور قطع این نوع از حمایت تولیدکنندگان بسیاری از حوزه صنعت مرغ را وارد میدان تولید خواهد کرد.

سلطانی‌مراد گفت: در حال حاضر ظرفیت برای تولید وجود دارد اما مرغداران وقتی می‌بینند پرورش و تولید مرغ هیچ صرفه اقتصادی برای آنها ندارد، ترجیح می‌دهند واحد مرغداری خود را تعطیل کرده و  تولید نکنند که متضرر نشوند و همین امر اهمیت و ضرورت حمایت از مرغداران توسط دستگاه‌های ذیربط را پررنگ تر می‌کند.

هزینه های بالای تولید مرغ مرغداران را آزار می‌دهد

وی با اشاره به دغدغه مرغداران در  هزینه‌های بالای تولید مرغ از جمله هزینه‌های بالای دارو، واکسن، نهاده و کنسانتره ادامه داد: این هزینه‌های بالای تولید مرغداران را به شدت آزار می‌دهد، پیش از این هزینه‌های تولید مرغداران از طریق فروش جبران می‌شد اما اکنون چنین نیست.

سلطانی‌مراد اظهار کرد: قبلاً هزینه تولید مرغ برای مرغداران کیلویی ۱۷ هزار تومان تمام می‌شد و مرغ را ۲۰ هزار تومان‌می‌فروختیم و قیمت مصوب ۱۹ یا ۲۰ هزار تومان بود و برای مرغداران هر کیلوگرم  ۳۰۰۰ تومان سود داشت و تولیدکننده از ۱۰ درصد  بیشتر سود می‌کرد اما الان هزینه تولید برای تولیدکننده بسیار سنگین شده است.

وی یادآور شد: خرید مرغ از مرغداران به قیمت ۴۰، ۴۲ و ۴۳ هزار تومان هزینه تولید آنها را درنمی‌آورد و اگر تلفات ندهند و به مشکل بر نخورند و ضریب تبدیل خوبی داشته باشند و نهاده خوبی استفاده کنند به زور می‌توانند سود خود را در این بازار در بیاورند.

همدان کمترین جوجه ریزی را ماه گذشته به نسبت چند سال اخیر داشته است

سلطانی‌مراد با اشاره به اینکه مرغداران با این‌ وضعیت سودی عایدشان نمی‌شود، تصریح کرد: مرغداران اگر بخواهند ۱۵ درصد سود داشته باشند باید مرغ تولیدی خود را حداقل به قیمت ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان بفروشد که سود ببرد و چون این قیمت برای خرید مرغ واحدهای مرغداری وجود ندارد برای همین مرغداران راغب به جوجه ریزی نیستند ضمن اینکه به همین علت ماه گذشته در شهریورماه استان همدان کمترین جوجه ریزی را به نسبت چند سال اخیر داشته و جوجه ریزی که در استان‌ انجام می‌گیرد، میزان افت جوجه ریزی و مقدار جوجه ریزی کاملاً مشخص است.

وی اظهار کرد: در ماه گذشته با وجود کاهشی بودن جوجه ریزی سایر واحدهای سطح استان واحدهای مرغداری بنده با تمام ظرفیت کامل فعالیت داشته و دارای جوجه ریزی بوده‌اند که مدارک ورودی جوجه ریزی واحدها در دامپزشکی موجود است.

سلطانی‌مراد با اشاره به جوجه ریزی ۵.۵ تا شش دوره هر یک از واحدهای مرغداری وی در سال بیان کرد: تولید مرغ خود را در استان با مجوز دامپزشکی و جهادکشاورزی از طریق اتحادیه مرغ طبق فرآیندی برای کشتار به کشتارگاه تحویل می‌دهیم و مرغ تولید شده وارد کشتارگاه استان شده و کشتار می‌شود.

در پایان امیدواریم با توجه هر چه بیشتر به صنعت طیور این‌ صنعت اقتصادی مهم کشور بتوان مشکلات فعالان این حوزه را مرتفع کرده و با استفاده از تجربیات این فعالان توسط دستگاه های ذیربط با حذف مشکلات موجود تعادل مناسبی را در بازار مرغ برای تولیدکننده و مصرف کننده ایجاد کرد.

ایسنا

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *