اهم اخبار

قاچاق چای مرز ۶۴ هزار تن را رد کرد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

کمتر از ۲۰ درصد از نیاز کشور به چای خشک از طریق تولید داخل تامین می‌شود و ۸۰ درصد نیاز که باید از چای خارجی تامین شود به گفته رییس سازمان چای، بیش از نیمی از آن از مبادی غیر رسمی و به صورت قاچاق وارد می‌شود که به نظر می‌رسد میزان آن افزایش پیدا کرده است.

چای

به گزارش خبرنگار ایسنا، سال گذشته بیش از ۱۹ هزار تن چای خشک تولید شد که موجودی چای در کشور با احتساب واردات آن در  ۱۲ ماهه سال گذشته به بیش از ۷۰ هزار تن رسید. البته با در نظر گرفتن صادرات ۲۴ هزار و ۶۰۰ تنی سال گذشته به این نتیجه می‌رسیم که مابقی نیاز ۴۰ هزار تنی کشور به این محصول از مبادی غیررسمی و به صورت قاچاق تامین می‌شود، چرا که به گفته محمد ولی روزبهان – رییس سازمان چای – که پیش از این در این زمینه گفته بود ” نیمی از چای خارجی وارداتی به کشور به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار قاچاق می‌شود که عمدتا رنگ و اسانس است و مردم آن را با رغبت می‌خرند و مصرف می‌‌کنند”.

البته سال ۱۳۹۳ با توجه به تولید ۱۴ هزار و ۵۰۰ تنی چای خشک در کشور و واردات ۴۷ هزار و ۵۰۰ تنی آن به نظر می‌رسید مابقی نیاز ۴۸ هزار تنی کشور به چای خشک از محل قاچاق تامین شده است و اگر نیاز کشور به چای خشک در سال گذشته را همان ۱۱۰ هزار تن اعلام شده در نظر بگیریم و میزان تولید و واردات رسمی را محاسبه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که در سال گذشته میزان قاچاق و واردات غیررسمی چای خشک به حدود ۶۴ هزار و ۵۰۰ تن رسیده است.

با توجه به فهرست جدید کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری که از آبان‌ماه سال گذشته ابلاغ شد و چای نیز در آن فهرست قرار داشت باید دید که سازمان چای به عنوان متولی تولید‌کنندگان و دیگر دستگاه‌های نظارتی مانند ستاد قاچاق کالا و ارز و گمرک چرا جلوی ورود چای‌ بی‌کیفیت که برای سلامت جامعه مضر است را نمی‌گیرند و کسی برای حل این مشکل چاره‌اندیشی نمی‌کند.

انتهای پیام

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *