اهم اخبار

قطب پرورش دام سنگین گیلان نیازمند حمایت جدی دولت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس اتحادیه دامداران املش گفت: حمایت جدی دولت از دامداران موجب توسعه دامداری شهرستان و افزیش تولید شیر می شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ مجتبی آل نبی با بیان اینکه ۳۰ هزار راس دام در شهرستان املش  وجود دارد که بیش از ۲۰ هزار راس از این دامها دام سنگین هستند، به مشکلات موجود برای تامین نهاده ها ی دام اشاره کرد و افزود: گران شدن غذای دام موجب سخت تر شدن وضعیت درآمدی دامداران شده است.

وی ادامه داد:  افزایش هزینه تولید هر لیتر شیر علاوه بر افزایش هزینه نگهداری دام، درمان دام و … موجب شده است که درآمد دامداران کاهش یابد.

آل نبی با بیان اینکه شیر تولیدی دامهای املش بسیار باکیفیت است، خاطرنشان کرد: شهرستان املش شهرستان قطب پرورش دام سنگین گیلان است و بیش از ۸۰۰ دامدار در این شهرستان از دامداران بسیار فعال محسوب می شوند. 

دامداری های املش سنتی هستند

رییس اتحادیه دامداران املش گفت: نگهداری دام سنگین در املش به صورت سنتی است و شیر تولید شده در این شهرستان علاوه براینکه به همه کارخانجات لبنی گیلان می رود به استان مازندران نیز صادر می شود.

آل نبی ادامه داد: چربی و پروتئین شیر در املش بسیار متناسب است و این موارد بر قیمت شیر تاثیر دارد و به همین دلیل مشتریان زیادی دارد و اگر در این شهرستان میزان تولید شیر افزایش یابد بازهم برای فروش آن مشتری وجود دارد.

افزایش سرانه تولید و مصرف شیر دغدغه دامداران املش 

وی با بیان اینکه افزایش سرانه مصرف شیر از دغدغه دامداران این شهرستان نیز است، تصریح کرد: افزایش سرانه مصرف شیر و لبنیات علاوه بر ارتقای سلامتی در جامعه در برابر بیماری پوکی استخوان زمینه رشد مناسب قد کودکان را نیز تامین می کند. حمایت دولت و اختصاص سوبسید به کارخانجات لبنی برای تحقق این امر می تواند موثر باشد.

رییس اتحادیه دامداران املش گفت: دولت هر چقدر بیشتر از دامداران حمایت کند دام های کمتری به کشتارگاه خواهند رفت و میزان تولید شیر نیز افزایش خواهد یافت.

جوانان متقاضیان جدید برای ورود به عرصه دامداری در املش 

وی با اشاره به اینکه  ۷۰تا ۸۰ درصد دامداران را جوانان تشکیل می دهند، خاطرنشان کرد: افراد قدیمی به دلیل سختی زیادی که دامداری دارد کمتر فعالیت دارند و جوانان جدید نیز متقاضی ورود به این عرصه هستند.

آل نبی ادامه داد:  اختصاص تسهیلات کم بهره می تواند کمک موثری به موفقیت متقاضیان فعالیت در دامداری کند و با همتی که در جوانان می بینیم حتما به سود دهی لازم خواهند رسید.

سرویس خبری: استان ها

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *