اهم اخبار

قطعی برق به مزارع قزل آلا آسیب زد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی گفت: قطعی برق اخیر به چند مزرعه قزل آلا آسیب زد، اما هم اکنون آماری از میزان خسارت نداریم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ آرش نبی زاده مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی با اشاره به اینکه مشکلی در بازار قزل آلا نداریم، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت ماهی در عمده فروشی‌ها بالا نیست و امیدواریم با عرضه صید ماهی قفس، استرس فروش افزایش نیابد تا قیمت روند نزولی به خود گیرد.

او قیمت کنونی هر کیلو قزل آلا در عمده فروشی را ۴۴ تا ۴۵ هزار تومان و سالمون را ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان اعلام کرد.

نبی زاده ادامه داد: با توجه به کاهش تقاضا در فصل تابستان، مغازه داران مجبور به عرضه با سود بالا هستند. به عنوان مثال مغازه دارانی که قبلا ۵۰۰ کیلو قزل آلا می‌فروختند، در ۶ ماهه نخست سال به علت نبود تقاضا، فروش به ۲۰۰ کیلو می‌رسد که با این وجود مجبورند قیمت را ثابت نگه دارند.

این مقام مسئول درباره تاثیر قطعی برق بر مزارع پرورش ماهی بیان کرد: طی سال‌های ۹۱ و ۹۲ افزایش تولید در واحد سطح کار را آغاز کردیم و همواره ابزار کار ما برق است که با قطعی برق، استرس به حجم ماهی وارد می‌شود که با این وجود ممکن است، استرس تلفات به ۸۰ تا ۹۰ درصد برسد.

به گفته او، قطعی برق اخیر به چند مزرعه آسیب زده، اما آماری از میزان خسارت وجود ندارد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی ادامه داد: طی تماس‌های مکرر پرورش دهندگان از استان‌های کرمانشاه و کردستان گزارش‌هایی از خسارت قطعی برق اعلام شد، اما برآورد دقیق خسارت ۲ ماه زمان می‌برد.

او افزود: خیلی از پرورش دهندگان به علت قطعی برق اخیر به دنبال تهیه دیزی ژنراتور دوم هستند، اما قیمت‌ها به حدی بالا رفته است که ریسک مزارع ناشی از قطعی برق را پذیرفتند.

نبی زاده با اشاره به بیمه اجباری استخرهای بچه ماهی بیان کرد: در بخش قزل آلا تنها یک درصد بیمه اجباری بودند که با اجرای این طرح در نظر داریم که ۷۵ تا ۸۰ درصد مزارع ظرف مدت سه سال بیمه شوند که قطعی برق هم جزو موارد بیمه استخرهای بچه ماهی است، هر چند امیدواریم اتفاقی نیفتد چرا که بیمه کل خسارت را نمی‌دهد و تنها به میزانی غرامت می‌دهد که امکان شروع مجدد وجود داشته باشد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی در پایان تصریح کرد: برآوردها حاکی از آن است که تولید قزل آلا به ۱۴۰  تا ۱۴۵ هزار تن برسد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *