اهم اخبار

قیمت جوجه یکروزه همچنان بالاست/ واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار راهکاری برای آرامش بازار مرغ

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نایب رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: هم اکنون هر قطعه جوجه یکروزه با نرخ حدود ۸ هزار تومان در بازار عرضه می شود که دو برابر نرخ مصوب است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ حبیب اسدالله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت جوجه یکروزه کماکان بالاست، اظهار کرد: هم اکنون هر قطعه جوجه یکروزه ۲ برابر نرخ مصوب حدود ۷ تا ۸ هزار تومان در بازار عرضه می شود.

وی افزود: علی رغم آنکه مرغداران هر کیلو مرغ زنده را با نرخ ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان و در برخی استان ها بنابر توافقات صورت گرفته یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ تومان بالاتر عرضه می کنند، از این رو مرغ گرم با نرخ بالاتر از ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان نباید در خرده فروشی ها عرضه شود.

اسداله نژاد عرضه مرغ با نرخ های بالاتر را ناشی از سودجویی عوامل واسطه و دلال دانست و گفت: با اعمال نظارت در سطح بازار از عرضه با نرخ های بالا باید جلوگیری کرد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به پیش بینی جوجه ریزی مهر ماه بیان کرد: با توجه به تولید جوجه داخل، جوجه ریزی ها از ۱۱۵ میلیون قطعه فراتر نمی رود که از این میزان روزانه ۶ هزار تن مرغ در  بازار عرضه می شود که به دلیل اثر کالای جایگزین این میزان جوابگوی بازار نیست.

اسداله نژاد ادامه داد: بنابر سیاست وزارتخانه مبنی بر واردات تخم مرغ نطفه دار و افزایش جوجه ریزی، بازار مرغ در کوتاه مدت به تعادل می رسد.

وی با اشاره به اینکه نرخ کنونی مرغ زنده سنخیتی با مرغ گرم در بازار ندارد، بیان کرد: با توجه به آنکه مرغ گرم متناسب با نرخ مرغ زنده بدست مصرف کننده نمی رسد، بنابراین از کشتارگاه تا بازار مصرف باید نظارت دقیقی صورت گیرد.

این مقام مسئول کمبود عرضه را یکی از دلایل گرانی مرغ در بازار برشمرد و گفت: در شرایط کنونی روزانه ۶ هزار تن مرغ در سطح کشور عرضه می شود که با توجه به اثر کالای جایگزین این میزان باید به حداقل ۷ هزار تن برسد . وزارت جهاد کشاورزی با واردات تخم مرغ نطفه دار بدنبال آن است که این خلاء را جبران کند.

وی قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده را حدود ۲۱ هزار تومان و مرغ گرم برای مصرف کننده را ۲۹ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به افزایش هزینه های تولید، قیمت مصوب هر چه سریع تر باید اصلاح شود.

نایب رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی در پایان درباره آخرین وضعیت تامین‌نهاده های دامی تصریح کرد:مشکلات تاخیر در بارگیری و ارسال نهاده های دامی به مرغدار همچنان ادامه دارد که با این وجود تولیدکننده ناچار به تامین نهاده از بازار آزاد است که تمامی این عوامل قیمت تمام شده تولید را افزایش می دهد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *