اهم اخبار

قیمت مرغ به ۱۴ هزار تومان رسید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: ازدیاد تقاضا در تابستان، کاهش وزن گیری جوجه ها و نوسان شدید ریز مغذی ها منجر به افزایش قیمت مرغ در بازار شد.

 

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۴۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان است.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ زنده به سطح حدود ۹ هزار و ۷۰۰ تا ۹ هزار و ۸۰۰ و مرغ گرم برای مصرف کننده به ۱۴ هزار تومان برسد.

حجت ازدیاد تقاضا و کشش بازار در فصل تابستان، کاهش وزن گیری جوجه‌ها در واحد‌های مرغداری ناشی از گرمای هوا و نوسان شدید قیمت ریز مغذی‌ها و اقلام دارویی مورد نیاز صنعت طیور را عامل اصلی افزایش نرخ مرغ در روز‌های اخیر اعلام کرد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: افزایش تلفات و تاخیر در وزن گیری مرغ‌های تولیدی موجب شد میزان عرضه و تقاضا در فصل تابستان به حالت خطی در آید که با این وجود، تولیدکنندگان مرغ تولیدی خود را براساس هزینه تمام شده در بازار عرضه می‌کنند.

وی با انتقاد از تاخیر در ابلاغ قیمت مصوب مرغ منجمد گفت: اگرچه پشتیبانی امور دام طی ارسال نامه‌ای به استان‌ها خبر از آغاز خرید مرغ منجمد از تولیدکنندگان را داده، اما قیمت مرغ منجمد در نامه قید نشده است.

حجت با بیان اینکه احتمال اعلام نرخ  مصوب مرغ منجمد ظرف چند روز آینده وجود دارد، اظهار کرد: این در حالی است که بررسی‌های کارشناسی‌های ستاد تنظیم بازار برای اعلام نرخ مصوب مرغ زنده و گرم همچنان ادامه دارد.

این مقام مسئول در واکنش افراد به گرانی قیمت مرغ طی روز‌های اخیر در بازار گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، باید اطلاع رسانی دقیقی در این خصوص صورت گیرد چرا که مرغداران طی ماه‌های اخیر با زیان مرغ تولیدی خود را در بازار عرضه کردند و به عبارت دیگر پروتئین مرغ در ماه‌های اخیر کمترین رشد را در مقایسه با دیگر محصولات پروتئینی داشته است.

وی با بیان اینکه موجودی نهاده دامی در بنادر مطلوب است، افزود: این در حالی است که وضعیت حمل و نقل کماکان بحرانی است و دستگاه‌های ذی ربط هیچ گونه نظارتی بر قیمت‌های حمل و نقل ندارند.

حجت ادامه داد: با توجه به فراوانی نهاده‌های دامی در بنادر انتظار می‌رود که ظرف مدت حداکثر ۱۰ روز پس از واریز پول، ذرت و کنجاله سویا خریداری شده در اختیار مرغداران قرار گیرد تا جابه جایی نهاده از مراکز غیر استاندارد منجر به افزایش تلفات نشود.

به گفته مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی، با توجه به تاخیر در توزیع نهاده‌های دامی، مرغداران مجبورند مرغ تولیدی خود را قبل از رسیدن به وزن مناسب در بازار عرضه کنند، به همین دلیل از دستگاه‌های نظارتی تقاضا داریم که بر پروسه توزیع نهاده‌های دامی نظارت کافی را داشته باشند.

وی در پایان با بیان اینکه قیمت نهاده‌ها در بازار آزاد همچنان با نرخ مصوب خود فاصله دارد، تصریح کرد: هم اکنون هر کیلو ذرت با نرخ یک هزار و ۶۰۰ تا یک هزار و ۷۰۰ تومان و کنجاله سویا ۳ تا ۳ هزار و ۳۰۰ تومان در بازار آزاد عرضه می‌شود که با نرخ مصوب خود ۵۰۰ تا ۸۰۰ تومان فاصله دارد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *