اهم اخبار

لبخند رضایت گردوکاران فیروزکوه/تولید ۱۳درصد رشد می کند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

فیروزکوه- اصلاح ارقام درختان گردو در شهرستان فیروزکوه از طریق روش سرشاخه کاری درختان قدیمی، توانسته به رشد میزان تولید محصول در این شهرستان شمالی استان تهران بیانجامد.

باغداران فیروزکوهی، هم زمان با فصل پاییز حاصل زحمات یک سال خود در باغات گردو را برداشت می کنند، فیروزکوه، سردترین و پر آب ترین شهرستان استان تهران است، که با داشتن میانگین بارندگی سالانه ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلی متر، شرایط کاشت گردو را تسهیل می کند.

گردو گیاهی است که باردهی آن معمولا ۸ ساله است، اما یکی از مشکلات باردهی گردو در شهرستان های سردسیر مانند فیروزکوه، سرمازدگی این درختان در فصل بهار است، اما این مشکل با روش سرشاخه کاری درختان قدیمی گردو تا حد زیادی مرتفع می شود.

پیش بینی تولید ۲۱۰۰ تن گردو در سال جاری

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه در خصوص میزان برداشت گردو طی سال جاری در این شهرستان گفت: متوسط برداشت گردو در باغات فیروزکوه ۲.۵ تن در هر هکتار است، که بدین ترتیب پیش بینی می شود، ٢١٠٠ تن گردو در سال جاری برداشت شود.

رضا فرازی با بیان این که میزان برداشت گردو در سال گذشته ١٨۵۵ تن بوده است، اظهار داشت: رشد ۱۳ درصدی برداشت گردو در سال جاری پیش بینی می شود، که رشد قابل قبولی است.

وی به روش سرشاخه کاری درختان قدیمی گردو برای اولین بار در فیروزکوه اشاره کرد و گفت: این روش با استفاده از پیوندهای اصلاح شده توسط یکی از باغ داران روستای «مهاباد» فیروزکوه اجرا شده است، که در این روش روی درختان قدیمی که بار خوب و مطلوبی ندارند پیوند درختان  گردو از ارقام خوب و مناسب با آب و هوای منطقه زده می شود و از این طریق باردهی درختان افزایش یافته و نیز ارقام محصول نیز اصلاح می شود.

با سرشاخه کاری گل دهی درختان به آخر اردیبهشت می افتد

باغدار روستای «مهاباد» فیروزکوه که برای اولین بار به اجرای سرشاخه کاری درختان قدیمی گردو پرداخته است، نیز در خصوص این روش اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلات باغ داران شهرستان فیروزکوه، با توجه به آب و هوای سرد و شرایط اقلیمی این منطقه، سرمای بهاره است، که گل درختان گردو در فروردین ماه را از بین برده و میزان تولید را کاهش می دهد.

حسینی گفت:  ولی در روش سرشاخه کاری درختان قدیمی گردو، از ارقام گردویی استفاده کرده ام که در پایان اردیبهشت ماه گل می دهند و در آن زمان سرما پشت سر گذاشته شده و نگرانی از کاهش تولید از بین می رود.

هرس درختان نامرغوب به جای حذف آن ها

عباس عرب، کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه نیز با تایید مناسب بودن این روش در باغ های گردو فیروزکوه به گردوکاران منطقه توصیه کرد، حتما از این روش استفاده کنند و افزود: در این روش در واقع قسمت هوایی درخت تعویض شده و سال های آینده محصولی با کیفیت تر تولید می شود.

وی افزود: با استفاده از این روش درختان گردوی قدیمی و نامرغوب، به جای حذف شدن، با استفاده از هرس و با پیوند سرشاخه به باردهی برگشته و سبب افزایش راندمان تولید می شوند.

گردوهای پیوندی ۳ سال زودتر به بار می نشینند

یک کارشناس کشاورزی و باغبانی نیز در خصوص نحوه عملکرد روش سرشاخه کاری درختان قدیمی گردو  گفت: عملیات سرشاخه کاری در واقع انجام پیوندک شاخه ژنوتیپ‌های برتر گردو بر روی پایه‌های نامرغوب است، گفت: این روش امکان فوق العاده ای برای توسعه ارقام داخلی و خارجی بر روی درختان قدیمی گردو فراهم می کند و در واقع ارقام درختان گردو با این روش بهینه شده و تغییر می کند، موضوع جالب توجه این است، که در این روش تنه درخت ثابت مانده و محصولات آن با کیفیت تر می شود.

گلبرگ کریمیان افزود: باغ داران با این روش دیگر نیازی به کاشت نهال بذری ندارند و توصیه می شود، از نهال پیوندی استفاده کنند، در واقع اصلاح باغات با پیوند راهی برای زودرس شدن این درختان است و گردوهای پیوندی حد اقل سه سال زودتر از پایه‌های بذری به بار می‌نشینند و زمان باردهی آن ها به ۵ سال کاهش می یابد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *