اهم اخبار

محصولات صنعت طیور گلستان به ۱۵ کشور صادر می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت که از ابتدای امسال تاکنون گواهی بهداشتی صادرات و حمل محصولات تولیدی مازاد بخش طیور استان به ۱۵ کشور آسیایی و اروپایی صادر گردید.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ غلامرضا محرابی بیان کرد: امسال و با وجود برخی محدودیت های ناشی از شیوع کرونا و تحریم اقتصادی، تعداد کشورهای مقصد صادرات محصولات تولیدی بخش طیور گلستان ثابت مانده اما کشورهای کامبوج، مالزی، تایلند و ترکیه جایگزین مغولستان میانمار، هنگ کنگ و ونزوئلا شدند.

وی ادامه داد: کشورهای مقصد صادرات محصولات تولیدی بخش طیور در بخش های تخم مرغ خوراکی، فرآورده های لبنی، آلایش مرغ، پا و پنجه مرغ، خوراک و مکمل آبزیان و پودر گوشت استان گلستان شامل عراق، ویتنام، کامبوج، لائوس، مالزی، ترکیه، تایلند، افغانستان، قطر، امارات، ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان و روسیه هستند.

محرابی گفت: امسال به این کشورها ۵۱۸ هزار کیلوگرم آلایش مرغ، چهار میلیون و ۶ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم پا و پنجه مرغ، ۲ میلیون ۴۰۸ هزار و ۶۰۰ عدد تخم مرغ خوراکی، ۴۹ هزار کیلوگرم پودر گوشت، یک میلیون و ۹۸۴ هزار و ۷۳۰ کیلوگرم خوراک و مکمل آبزیان و ۳۱۶ هزار و ۱۷ کیلوگرم انواع محصولات لبنی تولیدی کارخانه های گلستان حمل شده است.

استان گلستان واقع در شمال کشور از قطب های مهم پرورش طیور کشور است که بیش از هزار واحد پرورش مرغ گوشتی، تخم گذار با سرمایه گذاری بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال و ظرفیت فرصت شغلی مستقیم برای بیش از ۱۳ هزار نفر دارد.

اکنون گلستان چهار پست قرنطینه مستقر در پلیس راه نوکنده (غرب)، تیل آباد آزادشهر، تنگراه گالیکش (شرق) و گمرگ اینچه برون (شمال استان و مرز خشکی با ترکمنستان) دارد و مجوز حمل دام و طیور زنده و فرآورده های خام دامی به خارج استان از طریق این پست ها صادر می شود.

گمرک خشکی اینچه برون در شهرستان گنبد کاووس واقع در شمال گلستان و در همسایگی کشور ترکمنستان قرار دارد که ارتباط جاده ای و ریلی را با کشورهای آسیای میانه و چین برقرار می‌کند.

اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است که مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن، گمرک فرودگاه بین المللی گرگان است.

اقتصاد اصلی ساکنان گلستان بر پایه کشاورزی استوار است و در این استان سالانه پنج میلیون و ۱۵۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی تولید می شود.

گلستان از شمال با کشور ترکمنستان، از غرب با مازندران، از جنوب با سمنان و از غرب با خراسان شمالی همسایه است.

سرویس خبری: استان ها

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *