اهم اخبار

محمدمهدی نهاوندی: قیمت‌گذاری دستوری، واردکنندگان نهاده دامی را به ستوه آورده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده دام و طیور ایران می‌گوید: حوزه نهاده‌های دامی در صورت تامین نشدن ارز کافی برای واردات اصلاح نشدن قیمت‌گذاری دستوری، در ماه‌های آینده با چالش جدی مواجه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، نهاوندی گفت: تامین کالای اساسی اخیرا با چالش‌هایی مواجه شده است و کمبودهایی را نیز شاهد هستیم.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات، عدم هماهنگی وزارتخانه مربوطه با بانک مرکزی است. با اینکه در اغلب کالاهای وارداتی چالش خیلی حادی در تامین ارز وجود ندارد ولی طی دو ماه و نیم اخیر ۱.۶میلیارد دلار از محل واردات کالایی که در سامانه بازارگاه عرضه شده و تحویل مرغداران شده مطالبات ارزی داشتیم که هفته گذشته بخشی از آن تامین شد ولی هنوز فاصله تامین ارز با نیاز کشور بسیار زیاد است.

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده دام و طیور ایران عنوان کرد: از طرفی قیمت‌گذاری دستوری بدون در نظر گرفتن هزینه‌های متعارف تمام شده برای واردات، منجر به زیان هنگفتی برای واردکنندگان نهاده‌های دامی مخصوصا در بحث کنجاله سویا در مقطع فعلی شده است.

نهاوندی در ادامه گفت: این احتمال که شاید این کمبود برای ذرت هم پیش بیاید، اگر به سرعت تصمیمی برای واقعی کردن قیمت ها گرفته نشود احتمال دارد کمبودهایی که در حال حاضر با آنها مواجه هستیم در ماه‌های آینده تشدید شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای تولید کنجاله سویا به دلیل اختلاف قیمت بیش از ۴هزار تومانی بین قیمت تمام شده برای فعال بخش خصوصی و قیمت مصوبی که دولت در نظر گرفته است، دچار بحران هستیم.

این فعال بخش خصوصیبیان کرد: با آزادسازی نرخ ارز و بر اساس قواعد بازار قیمت کالا بدون دخالت دولت تعیین شود. اگر دولت تصمیم بر حمایت از سبد معیشتی مردم دارد، این حمایت مستقیم باشد.

نهاوندی در پایان گفت: در طرح موسوم به جراحی اقتصادی بنا بر عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری بود، اما علیرغم اینکه قیمت خرید ارز را برای واردکننده آزاد و با نوسان تعیین کرد ولی در نهایت با تعیین قیمتگذاری دستوری کمتر از قیمت تمام شده باعث ناموفق شدن این طرح شد و مجددا شاهد مشکلاتی که با ارز ترجیحی داشتیم الان هم هستیم.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *