اهم اخبار

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران کشور: تولید۷.۵میلیون تن سیب درختی ومرکبات/دولت برای صادرات بسترسازی کند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران کشور با بیان اینکه امسال ۷.۵ میلیون تن مرکبات و سیب درختی در کشور تولید می شود، گفت: حدود یک میلیون تن سیب درختی و به همین میزان مرکبات مازاد داریم.

صدرا علی اکبرخانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ۱۹ میلیون تن انواع محصولات باغی در کشور تولید می شود، گفت: این تولیدات دارای ارزش افزوده بالایی هستند اما در صورتی که به خوبی مدیریت نشوند مشکلات زیادی را بوجود می آورند.

وی اضافه کرد: امسال در کشور ۴ میلیون تن سیب درختی و حدود ۳.۵ میلیون تن مرکبات تولید می شود، به عبارتی ۷.۵ میلیون تن از ۱۹ میلیون تن محصول مربوط به سیب و مرکبات است که حجم زیادی است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران گفت: ما باید برای این محصولات ایجاد بازار کنیم به عبارتی یا باید تقاضا را در بازار داخل بالا ببریم و یا اینکه به فکر صادرات باشیم.

علی اکبرخانی با اشاره به اینکه دولت باید بستر صادرات را فراهم کند، افزود: زیرساخت های مختلف از جمله رایزنی های اقتصادی، حمل و نقل و لجستیک و مواردی از این قبیل مورد نیاز است تا بتوانیم صادرات خوبی در این حوزه داشته باشیم.

وی حذف واسطه های غیرضروری را از دیگر اقدامات لازم برای افزایش تقاضا در بازار داخلی عنوان کرد و گفت: در صورت حذف واسطه های غیرضروری، فاصله بین تولیدکننده و مصرف کننده کم می شود و محصول با سودی منطقی و متعارف به دست مصرف کنندگان می رسد. در نتیجه قدرت خرید مردم بالا می رود و تقاضا نیز افزایش می یابد.

علی اکبرخانی با اشاره به اینکه اقداماتی برای صادرات محصول مازاد از کشور شده اما کافی نبوده است، افزود: در حال حاضر حدود ۹۵ درصد سیب درختی کشور جمع آوری و به سردخانه ها منتقل شده است. در واقع باغداران سیب های خود را نفروخته اند و آنها را به سردخانه منتقل کردند چرا که مشتری مناسبی برای محصول خود نیافته اند.

وی به هزینه بالای سبد، بسته بندی و سردخانه اشاره کرد و افزود: ماههای دی و بهمن که زمان سررسید چک های کشاورزان است و اگر تا آن زمان آنها نتوانند محصول خود را بفروشند مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد.

علی اکبرخانی با بیان اینکه اگر این حجم سیب درختی هم اکنون وارد بازار شود، شرایط بازار را برهم خواهد زد، گفت: باید دولت تدابیری کند که محصول مازاد صادر شود ضمن اینکه پول حاصل از این صادرات نیز به تولیدکننده برگردد که این امر بسیار مهمی است.

به گفته وی در حال حاضر حدود یک میلیون تن سیب درختی مازاد و مشابه آن نیز مرکبات مازاد داریم.

سرویس خبری: کشاورزی

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *