اهم اخبار

مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروران: ۱۰ درصد سرمایه در گردش صنایع دام و طیور از محل تسهیلات ارزان دولتی تامین شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

جواد آزاد گفت: با توجه به اینکه یکی از اهداف دولت از مردمی سازی یارانه ها انتقال یارانه از ابتدای خط تولید به انتهای خط و مصرف کننده است میتوان این یارانه را صرفا برای خرید محصولات پروتئینی با پروتئین کارت به مردم رساند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از تسنیم؛ جواد آزاد مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروران همگام کشور اظهار داشت: با حذف ارز ترجیحی و چند برابر شدن قیمت نهاده های دامی قیمت تمام شده محصولات دامی افزایش یافته، نبود نقدینگی برای بخش تولید از طرفی و کاهش مصرف محصولات پروتئینی از سوی جامعه مصرف، باعث کاهش تقاضا و انباشتگی تولید گشته و دامدار را در شرایط سخت قرار داده است.

وی افزود: باتوجه به اینکه برای توسعه پایدار کل زنجیره تولید تا مصرف باید در نظر گرفته شود، اگر دولت بجای پرداخت یارانه نقدی، مکانیزم «پروتئین کارت» را راه اندازی نماید تا با این کارت، خانوار صرفا بتواند محصولات پروتئینی تولید داخل را تهیه کند، ضمن بازگشت نقدینگی به چرخه تولید، رونق تولید و رضایت مصرف کننده را در بر خواهد داشت.

وی گفت: با توجه به اینکه یکی از اهداف اصلی دولت انتقال یارانه از ابتدای خط تولید به انتهای خط و مصرف کننده بوده، تنها راه برون رفت از بحران ورشکستگی تولید، تخصیص یارانه صرفا برای خرید محصولات پروتئینی به مصرف کننده است.

وی افزود: این امرباعث افزایش مصرف ومهمتر از آن افزایش تقاضا برای تولید مواد پروتئینی می شود که در صورت عملیاتی شدن مشکل نقدینگی بخش تولید هم رفع خواهد شد و چرخ تولید دوباره به طور شایسته به حرکت در خواهد آمد.

آزاد افزود: بنابراین بر اساس ساز و کاری که از طرف دولت در حال پیگیری واجراست «پروتئین کارت» میتواند راه حل مناسبی باشد زیرا چند هزار میلیارد تومانی که طی چند ماه بصورت نقدی به مردم پرداخت شد، عملا به چرخه ی تولید باز نگشت و در بخش تولید هم اکنون شاهد انباشتگی تولید و کاهش تقاضا هستیم.

وی تصریح کرد: دولت در طی ماه های گذشته بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش برای بخش تولید اختصاص داد که با توجه به موانع موجود در بخش تسهیلات پس از گذشت سه ماه تا کنون حدود ۸ هزار میلیارد تومان آن جذب شده است در حالی که میزان سرمایه در گردش  مورد نیاز برای بخش دام و طیور به مراتب بیشتر از این هاست.

آزاد خاطر نشان ساخت: با تخصیص ۹ میلیارد دلار در سال برای نهاده های دامی، هم اکنون سالیانه حداقل ۱۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش برای صنعت مورد نیاز بوده است که کل تسهیلات بانکی ارائه شده توسط دولت در صورت جذب حداکثری، چیزی در حدود ۱۰ درصد میزان سرمایه مورد نیاز چرخه تولید است. بنابراین بهترین راه حل مشکل برگشت نقدینگی فروش محصولات دامی به چرخه تولید از طریق پروتئین کارت است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: تسنیم

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *