اهم اخبار

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک: دام ِ کیلویی ۱۳۹هزار تومان نتیجه عدم حمایت از صنعت دامپروری است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

افشین صدر دادرس رسیدن قیمت دام سبک زنده به کیلویی ۱۳۹ هزار تومان را نتیجه بی‌تدبیری و عدم حمایت وزارت جهادکشاورزی از صنعت دامپروری دانست و گفت: دولت باید به نحوی عمل کند که هم تولیدکننده سرپا باشد و هم مصرف کننده راضی باشد. این درست نیست که با سرکوب تولیدکننده، مصرف کننده را راضی کرد یا از حق مصرف کننده به تولید کننده داده شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ افشین صدر دادرس با بیان اینکه قیمت نهاده‌های تولید داخل بسیار بالا است، گفت: جو با قیمت حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان، یونجه ۸۰۰۰ تومان، کاه ۵۰۰۰ تومان به دست دامدار می رسد. ذرت هم که در بازار بسیار کم است.

وی ادامه داد: این در حالیست که با وجود افزایش قیمت همه مولفه‌های تولید قیمت دام زنده نه تنها افزایش معقولی نداشته بلکه از اسفند ماه سال گذشته روند نزولی نیز به خود گرفته است.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور اضافه کرد: بر اساس محاسبات و اعلام اتحادیه‌های حوزه دامپروری به وزارت جهاد کشاورزی، قیمت هر کیلو بره نر زنده برای دامداران ۱۳۹ هزار تومان تمام می‌شود اما در بازار قیمت بره نر زنده بین ۶۵ تا  ۷۰ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از دامداران از این اختلاف قیمت ورشکست شده‌اند و مابقی نیز شرایط سختی را تحمل می‌کنند، گفت: در حال حاضر خرید تضمینی و حمایتی انجام نمی‌شود و دامداران دام هایشان را به قیمت بازار می فروشند. در این بازار هم چون برای دام با قیمت تمام شده خریداری نیست مجبور هستند با قیمت‌های کمتر، دام‌هایشان را عرضه کنند.

به گفته وی با وجود اینکه عرضه دام زیر قیمت واقعی است، صادرات هم ممنوع است، اما گوشت قرمز همچنان با قیمت های بالا به دست مردم می رسد. که این موضوع حاکی از عدم وابستگی قیمت گوشت به دام زنده در شرایط کنونی است.

صدر دادرس تصریح کرد: زمستان سال گذشته شرکت پشتیبانی امور دام هر کیلو دام سبک زنده را از دامداران با قیمت ۶۲ هزار تومان خریداری می‌کرد. بخشی از این پولی که باید پرداخت می‌شد به صورت نقدی و بخشی با تحویل نهاده انجام می‌شد که هنوز برخی از دامداران نتوانسته‌اند مطالبات نهاده‌های سال قبل خود را از این شرکت دریافت کنند، از طرف دیگر به دلیل تاخیر چندین ماهه بازپرداخت به موقع وجه نقدی فروش دام‌ها، این شرکت اعتبار خود را نزد دامداران از دست داده است.

وی با بیان اینکه به علت ورشکسته شده فعالان صنعت دامپروری، کشتار دامها زیاد شده و دامداران می‌خواهند دام هایشان را رد کنند و از این حرفه خارج شوند.

صدر دادرس افزود: تولید کننده موظف به تولید است و دولت نیز باید به نحوی عمل کند که هم تولیدکننده سرپا باشد و هم مصرف کننده راضی باشد. دولت ابزارهای زیادی برای برقراری این تعادل دارد. این درست نیست که با سرکوب تولیدکننده، مصرف کننده را راضی کرد یا از حق مصرف کننده به تولید کننده داده شود.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور در پایان گفت: اینکه قیمت تمام شده دام سبک امروزه به کیلویی ۱۳۹ هزار تومان رسیده نتیجه عدم حمایت درست و بی تدبیری وزارت جهاد طی سه سال گذشته از صنعت دامپروری است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *