اهم اخبار

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی خبر داد: تشکیل کنسرسیوم تجارت محصولات کشاورزی میان ایران، روسیه و قزاقستان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی از تشکیل کنسرسیوم مشترک میان ایران، روسیه و قزاقستان برای توسعه مبادلات تجاری در زمینه‌ محصولات کشاورزی خبر داد.

به گزارش ایسنا، حسین صفایی در نشستی خبری اظهار کرد: ایجاد تشکل آب‌بران در دستور کار سازمان تعاونی قرار گرفته به گونه‌ای که درصددیم در افق برنامه ششم توسعه ۱۲۰۰ تشکل را در سراسر کشور ایجاد کنیم که راه‌اندازی ۱۸۰ تشکل در سال ۱۳۹۵ (یکسال قبل از شروع برنامه ششم توسعه) در دستور کار قرار گرفته است که در این بین ۳۰ تشکل آب‌بران به استان خوزستان اختصاص دارد که حدود ۱۲ تشکل هم‌اکنون راه‌اندازی و فعال شده است.

وی همچنین در خصوص خرید تضمینی شیرخام تصریح کرد: طی سه سال گذشته دولت برای ایجاد تعادل در بازار به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به بازار شیرخام ورود پیدا کرد؛ به گونه‌ای که توانست در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ این طرح را در سطح هفت استان اجرا کند و ۷۵ تومان به قیمت پایه شیرخام خریداری شده از دامداران اضافه کند. همچنین خرید تضمینی شیرخام از ۱۰ استان آغاز شده و توانسته‌ایم با خرید ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن از این محصول قیمت پایه ۱۲۵۰ تومان در این ۱۰ استان برای دامداران تثبیت کنیم.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان این‌که تسهیلات ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای خریدشیر خام و دیگر محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده است، گفت: تاکنون ۳۵ درصد مطالبات دامداران پرداخت شده و مابقی آن نیز تا ۲۰ شهریورماه پرداخت می‌شود.

صفایی اعلام کرد: دولت در سال جاری بسته حمایتی خود از دامداران و صنایع لبنی را متنوع‌تر کرده به گونه‌ای که ضمن خرید تضمینی شیر خام از دامداران مشوق‌های صادراتی برای صادرکنندگان لبنیات در نظر گرفته تا بتواند تقاضا برای مصرف شیر و لبنیات را افزایش دهد.

وی اظهار کرد: کنسرسیوم مشترک (دو کنسرسیوم با شرکت‌های روسی و یک کنسرسیوم با قزاقستان) با روسیه و قزاقستان تشکیل داده‌ایم تا بتوانیم تجارت خارجی محصولات کشاورزی را توسعه دهیم که البته در این میان هدف ما واردات گندم از روسیه نیست، اما اگر نیازی به واردات داشته باشیم می‌توانیم از طریق این کنسرسیوم نیاز خود را تامین کنیم، چرا که روسیه یکی از بزرگ‌ترین صادرکننده گندم در منطقه است.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی تصریح کرد: طرح ۵۰۰۰ هکتاری کشاورزی با تولید محصولاتی از جمله گندم، جو، برنج و برخی محصولات گلخانه‌ای در دستور کار قرار گرفته است که درصددیم تا آن را در سال آینده به ۱۰ برابر یعنی ۵۰ هزار هکتار افزایش دهیم، البته در این طرح موفق شدیم تا عملکرد گندم را از حدود ۵۰۰ کیلو به ۱۵۰۰ کیلوگرم در واحد سطح افزایش دهیم.

صفایی اعلام کرد: در خریدهای تضمینی و میزان و تعداد محصولات مشمول این قانون وضعیت بازار است که تعیین‌کننده شرایط خواهد بود، به گونه‌ای که به غیر از محصولاتی مانند ذرت، جو، دانه‌های روغنی و گندم که در اختیار دو شرکت بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام است مابقی محصولات از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی خریداری می‌شود، البته این سازمان در خرید محصولات مذکور نیز شبکه‌های تعاونی روستایی خود را در اختیار این دو شرکت قرار می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۳ شرایطی به وجود آمد که ۱۵ محصول مشمول خرید تضمینی شدند، اما هم‌اکنون قیمت محصولات کشاورزی به غیر از چهار محصول ذکر شده، بالاتر از قیمت‌های مصوب دولتی است، بنابراین نیازی به خرید تضمینی وجود ندارد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *