اهم اخبار

مدیرعامل سازمان توسعه صنعت حلال مالزی: صنعت حلال ایران نیازمند سازماندهی است/ فراهم شدن زمینه توسعه همکاری ایران و مالزی با لغو تحریم ها

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر عامل سازمان توسعه صنعت حلال مالزی گفت که در ماه های اخیر توسعه خوبی در روابط ایران و مالزی ایجاد شده که باعث خرسندی است و با توجه به لغو تحریم ها زمینه افزایش تعاملات تجاری بین دو کشور به ویژه در حوزه صنعت حلال وجود دارد.

به گزارش اگروفودنیوز،’جمال بیدین’ مدیر عامل سازمان توسعه صنعت حلال مالزی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، تصریح کرد: لغو تحریم های غرب علیه ایران طی یکسال گذشته با اجرای برجام، مسیر افزایش حضور و همکاری های تجاری را برای شرکت های مالزیایی با ایران فراهم کرده است.
وی اعلام کرد: از سال گذشته تلاش های برای تقویت روابط شرکت های مالزی با ایران به ویژه در بخش صنعت حلال انجام شده و امید است این روابط توسعه بیشتر همکاری های دوجانبه را به دنبال داشته باشد.


این مقام وابسته به وزارت صنعت و تجارت خارجی مالزی با تاکید بر روابط دولت با دولت مالزی و ایران، خواستار مشارکت بیشتر دو دولت از طریق گفت وگوها و اقداماتی از قبیل ‘توافق تجارت آزاد’ برای توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری شد.
وی گفت که این قبیل اقدامات مسیر توسعه روابط تجاری را تسهیل و قابل اعتمادتر می کند.
‘جمال بیدین’ با اشاره به اینکه لغو تحریم ها روابط اقتصادی و تجاری را مستحکم تر کرد، تصریح کرد: روابط تجاری دوجانبه ایران و مالزی در بخش صنعت حلال در حال حاضر چندان بزرگ نیست و آمار سال ۲۰۱۵ میلادی نشان می دهد ایران از نظر مقصد صادرات محصولات حلال مالزی در بین بیش از ۱۰۰ کشور در جایگاه ۳۵ قرار دارد.
وی گفت: ایران ۳۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار رینگیت (۷۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار) محصولات حلال که شامل ۱۰۷ میلیون و ۴۰۰ هزار رینگیت (۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار) مواد غذایی و نوشیدنی، ۱۰۱ میلیون و ۳۰۰ هزار (۲۳ هزار دلار) مشتقات روغن پالم، ۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار رنگیت (۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار) مواد اولیه، ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار رینگیت (چهار میلیون دلار) محصولات مراقبت سلامت و آرایشی و همچنین یک میلیون و ۵۰۰ هزار رینگیت (۳۴۰ هزار دلار) مواد شیمیایی صنعتی بوده، از مالزی وارد کرده است.
این مقام ارشد صنعت حلال مالزی تصریح کرد که کشورش رشد قابل توجهی در یک دهه گذشته در صنعت حلال داشته و اکنون این صنعت به عنوان یکی از کمک کننده به تولید ناخالص داخلی مالزی محسوب می شود که سهم آن از کل تولید ناخالص داخلی حدود ۱۰ درصد است.
وی تاکید کرد که مالزی توانسته از نظر ایجاد اشتغال، کسب درآمد و جذب سرمایه گذاری از صنعت حلال بهره مند شود.
به گفته وی، در عرصه بین الملل نیز تقاضا برای محصولات حلال در حال افزایش است، اما متاسفانه عرضه کنندگان کافی برای محصولات حلال وجود ندارد.
مدیر عامل سازمان توسعه صنعت حلال مالزی به ایرنا گفت: در بین کشورهای اسلامی مالزی و تا حدی اندونزی از این فرصت استفاده کرده اند، اما سایر کشورها که ظرفیت خوبی دارند نتوانسته اند از این فرصت به خوبی بهره برداری کنند.
به اعتقاد وی، این صنعت به گونه ای است که اکنون برخی کشورهای غیراسلامی از جمله تایلند، استرالیا، سنگاپور، چین، برزیل و حتی ژاپن هم به صادرات محصولات حلال روی آورده اند و از آن منتفع شده اند.
‘جمال بیدین’ با این عنوان که ایران در برخی حوزه صنعت حلال از جمله صنعت دارویی، غذا و نوشیدنی از ظرفیت ها و تخصص بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: کشورهای اسلامی بیشتر مصرف کننده هستند و این خوب نیست، زیرا ما باید شاهد کشورهای اسلامی بیشتری در عرصه صنعت حلال باشیم.
به گفته وی، صنعت حلال می تواند برای ایران به یکی از قطب های کمک کننده توسعه اقتصادی تبدیل شود. بنابراین نیاز است در چهارچوب کاری قابل قبولی توسعه یابد و بر اساس آن عمل شود.
وی افزود: دو حوزه اصلی که ایران می تواند نقش مهمی در آنها ایفا کند، غذا و نوشیدنی و دارو است. ایران در این صنایع از قدرت خوبی برخودار است و جای پیشرفت بیشتر نیز وجود دارد.
‘جمال بیدین’ گفت: اما به رغم ظرفیت های موجود، نکته این است که آیا ایران می تواند صنعت حلال خود را به صورت یک صنعت و یا بخش رسمی سازماندهی نظام مند کند، تا با تداوم آن به اقتصاد این کشور کمک کند؟
وی افزود: با توجه به تعداد فعالان صنعت حلال، سازماندهی نظام مند این صنعت برای ایران کامل مشکلی نیست، اما علاوه بر وجود فعالان نیاز است تا دولت نیز به این حوزه ورود کند و زمینه رشد آن را از طریق اعطای مشوق های مالیاتی، مشوق های سرمایه گذاری و تسهیل قوانین فراهم سازد. این بدین معناست که علاوه بر ضرورت وجود فعالان صنعت حلال، نقش دولت در تزریق آورده های این صنعت به اقتصاد کشور تاثیرگذار است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *