اهم اخبار

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی خبر داد:صادرات خاویار ایرانی به آمریکا برای اولین بار

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی از صادرات ماهی خاویار ایرانی برای اولین بار به آمریکا خبر داد و گفت که در صدد ورود به مدیریت بحران بخش کشاورزی از طریق شرکت هواپیمایی ویژه خدمات کشاورزی هستیم.

به گزارش ایسنا، عباس رجایی در نشست خبری امروز اظهار کرد: با توجه به کاهش ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر که بخشی از آن به دلیل بیوتروریسم و بخشی دیگر نیز ناشی از عملکرد کشورهای حاشیه دریای خزر بوده است، کنوانسیون ساتیس یا همان کنوانسیون حمایت از گونه های در حال انقراض دریای خزر که ایران نیز عضو آن است، تصمیم گرفت تا ممنوعیت برداشت و صید تجاری آن را در دستور کار خود قرار دهد و طی سال‌های گذشته این ممنوعیت اعمال شده است.

وی با بیان اینکه در سال آینده نیز صید تجاری ماهیان خاویاری ممنوع شده و صید صرفا جهت بازسازی ذخایر صورت می گیرد، افزود: صید غیرتجاری صورت گرفته اگر برای انجام مطالعات و بازسازی ذخایر به کار نیاید برای فروش به داخل کشور می آید و بر همین اساس دنیا به تولید ماهی خاویاری پرورشی روی آورده است و چین در این زمینه نخستین و بزرگترین تولید کننده به شمار می رود که سالانه ۱۵۰ تن تولید و عرضه دارد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی ادامه داد: در ایران نیز پرورش ماهی خاویاری در حال توسعه است و امسال میزان آن به سه تن می‌رسد و تا پایان برنامه ششم توسعه نیز مقرر شده ۲۰ تن از این گونه آبزی تولید شود.

رجایی گفت: در بیست استان کشور پرورش ماهی خاویاری در دستور کار قرار گرفته و بررسی های انجام شده نشان می دهد که پرورش این ماهی لوکس امکان پذیر است. همه علاقه مندان می‌توانند با انعقاد قرارداد بلند با شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی صیدگاه های این شرکت در حاشیه دریای خزر را در اختیار بگیرند. تا کنون ۵ صیدگاه برای پرورش و صید ماهیان خاویاری و ماهی در قفس در  اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفته و و حدود ۴۰ صیدگاه می توان در اختیار قرار داد و ما بقی اراضی این منطقه از طریق سازمان امور اراضی و دیگر دستگاه‌های متولی قابل واگذاری است.

وی اعلام کرد که با مجوزی که در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ از سازمان FDA آمریکا دریافت کرده‌ایم سال گذشته حدود ۱۰ کیلوگرم خاویار طبیعی به آمریکا صادر کردیم که ارزشی بالغ بر ۶۰ میلیون تومان داشت و با توجه به پیگیری های صورت گرفته برای دریافت مجوز سازمان FDA آمریکا، درصددیم تا صادرات این محصول شیلاتی را با توجه به اینکه در کشور ذایقه مطلوبی برای مصرف خاویار وجود ندارد، تقویت کنیم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *