اهم اخبار

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی: شهرک‌های گلخانه، راهی برای جهش تولید و اشتغال در کشاورزی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی گفت: در ۱۵ سال اخیر با وجود تحریم ها از وابستگی عمده به واردات تجهیزات ساخت گلخانه ها به خودکفایی صد در صدی رسیدیم، ولی به سد وزارت نیرو خوردیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از تسنیم، گلخانه ها مزیت های بالایی از لحاظ اقتصادی برای تولید کنندگان و تامین نیاز داخلی و صادرات دارند و از طرفی میزان بهره وری تولید در آنها بالا است و کمترین میزان هدر رفت آب و خاک را دارند. همچنین میزان اشتغالزایی در این بخش بیشتر از هر فعایت صنعتی و کشاورزی با در نظر گرفتن سرمایه گذاری انجام شده است و افراد می توانند حتی ظرف مدت دو سال بازگشت سرمایه داشته باشند.

گلخانه ها اشتغال زایی بالایی دارند به طوری که هر هکتار فضای گلخانه ای برای ۱۰ نفر ایجاد اشتعاد می شود که ۸ تا ۹ نفر آنها باید تحصیل کرده باشند و در این فضا برای ۲۰ نفر نیز به شکل فصلی و در ۷ ماه سال برای برداشت محصول، اشتغال ایجاد می شود. 

اقتصادی ترین حالت ایجاد گلخانه در شهرک های کشاورزی است، زیرا مدیرت یکچارچه دارند و همه هزینه های دریافت زیرساخت ها به صورت یکپارچه دریافت می شود اما با وجود این همه مزیت دستگاه های دولتی خدمات رسان،  برای تامین این شهرک ها مانع تراشی و سد ایجاد می کنند.

درحالی که تحریم ها نتوانسته است مانع ایجاد شهرک های کشاورزی شود و حتی در ۱۵ سال گذشته  از وابستگی عمده به واردات تجهیزات ساخت گلخانه ها به خودکفایی صد در صدی رسیدم اما سد وزارت نیرو در ارائه خدمت ها مانعی اصلی برای توسعه بوده است.

شهرک کشاورزی چیست؟

علی اشرف منصوری، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور اظهار کرد: فعالیت در شهرک های گلخانه ای مزایایی برای سرمایه گذران دارد و اقدامات و خدماتی مانند آب ، برق  و گاز به صورت یکجا برای آنها تامین می شود که این امر هزینه تمام شده احداث را کاهش می دهد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی  کشور با اشاره به اینکه میزان بهره وری آب و خاک در شهرک های کشاورزی بالا است ادامه داد: هیچ بخشی در میان فعالیت های کشاورزی در مقایسه با فعالیت های موجود در شهرک های گلخانه ای به ویژه در بخش گلخانه ای، بهره وری ندارد.

وی تصریح کرد: در فضای گلخانه ای با  هر  مکعب آب می توان 12 برابر( در برخی محصولات) در فضای باز تولید انجام داد.

اشتغالزایی بیشتر گلخانه ها در مقایسه با دیگر فعالیت های کشاورزی و صنعتی

منصوری افزود: اشتغالزایی بالایی در شهرک های کشاورزی با توجه به سرمایه گذاری انجام شده  امکان پذیر است به طوری که حتی اشتغال گلخانه ها بیشتر از هر فعالیت کشاورزی یا صنعتی است و شهرک های کشاورزی می تواننند به رفع مشکل بیکاری کمک کنند.

وی افزود: در هر هکتار از اراضی گلخانه ای برای حداقل ۱۰ نفر اشتغال ثابت ایجاد می شود و جالب آنکه از این تعداد باید ۸ تا ۹ نفر دانش آموخته بخش کشاورزی باشد و در فصل ۶ تا ۷ ماهه برداشت محصول نیازمند به ۲۰ نفر نیروی کارگری در هر هکتار است.

او تاکید کرد: با احداث گلخانه ها، بخش ها  و صنایع دیگری مانند تولید سازه پروفیل، اتصالات، تجهیزات برق و مکانیک، نایلون، شیشه، حمل و نقل و غیره نیز  فعال می شود.

وی تاکید کرد: تولید کنندگان بخش گلخانه ها در عرض دو سال سرمایه اولیه آنها از محصل فروش محصولات تولید باز می گردد و به شدت  فعالیت اقتصادی است.

مسیر درست صادرات محصولات کشاورزی از شهرک های کشاورزی می گذرد 

وی با بیان اینکه مسیر درست صادرات محصولات کشاورزی از شهرک های کشاورزی می گذرد  افزود: محصولاتی که در شهرک های کشاورزی تولید می شود با توجه به داشتن مدیریت واحد و نظارت مستمر محصولات تولیدی، صادرات محوری هستند و به راحتی قابلیت صادرات دارند.

این مقام مسئول  با اشاره به اینکه محصولاتی که در شهرک ها کشاورزی تولید می شود بیشتر به منظور صادرات تولید می شود،  اظهار داشت: شرکت بازرگانی نیز برای این کار ایجاد شده است که مسئولیت تامین نهاده های تولید  برای شهرک های کشاورزی و بازار رسانی داخلی و خارجی محصولات تولیدی را دارد.

یکپارچه بودن فعالیت ها در شهرک های کشاورزی

منصوری با اشاره به اینکه واگذاری شهرک های کشاورزی به صورت مطالعه شده صورت می گیرد گفت: بر اساس کیفیت آب و خاک مشخص می شود که چه محصولاتی برای تولید مناسب است.

وی ادامه داد: فعالیت های اقتصادی که در شهرک های کشاورزی انجام می شود  تحت نظارت است و اجازه تغییر کاربری اراضی واگذار شده داده نمی شود و می توانیم یک روزه اراضی واگذار شده را خلع ید کنیم.

این مقام مسئول اظهار داشت: پروژه هایی تعریف شده ای در بخش تولید میگو و پرورش ماهی در قفس در سواحل شمال و جنوب کشور وجود دارد که برای آنها اطلاع رسانی عمومی صورت گرفته است. 

وی افزود: برای تولید دام سبک و سنگین و طیور عرصه های مختلفی برای واگذاری معرفی شده است که این پروژه های نیز مانند گلخانه ها برای متقاضیان اقتصادی هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور درباره قیمت اراضی قابل واگذاری گفت: این اراضی به متقاضیان بر اساس قیمت کارشناسی شده کارشناس دادگستری واگذار می شود.

وی اظهار داشت: اولویت واگذاری برای مردم بومی منطقه است و افراد علاوه بر سرمایه باید از اهلیت لازم برای فعالیت در بخش کشاورزی برخوردار باشند.

احداث ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار شهرک کشاورزی در کشور

وی با بیان اینکه احداث شهرک های کشاورزی به طور جدی از دو سال گذشته شروع شده است گفت: ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی شهرک های کشاورزی در حال ساخت و بهره برداری است که از این میزان حدود هزار و ۲۰۰ هکتار  مربوط به گلخانه ها است.

تحریم مانع نشده؛ مهم ترین مشکل از سوی دستگاه های خدمات رسان دولتی است

این مقام مسئول اظهار داشت: در صورتی که دولت همراهی و تسهیل کند و موانع پیش رو بردارد، می توانند بسیاری از مشکلات موجود در کشور از قبیل اشتغال، تولید و صادرات را رفع کند.

وی درباره این موانع گفت: دستگاه های خدمات رسان براساس قانون وظیفه دارند خدمات عمومی مانند آب، برق و گاز را درب شهرک ها ارائه دهند اما این مهم صورت نمی گیرد و این موضوع  تبدیل به مهم ترین مشکل برای ما شده است.

منصوری با بیان اینکه  در برخی استان ها حتی زیر ساخت ها مشکل دارد و جوابگوی نیاز شهرک های کشاورزی نیست؛ تاکید کرد: در بخش برق و گاز بیشترین مشکل را داریم اما برای تامین آب عمدتا از طریق حفر چاه اقدام می شود.

وی اظهار داشت: وزارت نیرو نیز خود ابلاغ کرده است که اولویت تخصیص این انشعابات به شهرک های گلخانه ای باشد اما در مقام عمل در برخی از شهرستان ها این تخصیص صورت نمی گیرد.

وی اظهار داشت: بیشتر پروژه هایی که تا به امروز به بهره برداری نرسیده اند به خاطر عدم  همکاری وزارت نیرو برای تامین زیر ساخت های آب، برق و گاز است و در مواردی پول هنگفتی را از بخش کشاورزی مطالبه می کنند و در برخی از استانها نیز وجود پرداخت این پول نیز خدمات ارائه نمی شود.

وی افزود: البته در برخی از پروژه ها نیز زیرساخت های استان برای ارائه  خدمات مشکل دارد و نیازمند اصلاح هستند.

این مقام مسئول تاکید کرد:انتظار داریم که وزارت نیرو ما را در اولیت قرار دارد زیرا اولین نفعی که شهرک های گلخانه ای  دارند برای آنها است زیرا  میزان بهره وری آب را بالا می برند.

وی اظهار داشت: معارضات اجتماعی، انتقال اسناد و نبود زنجیره های ارزش از جمله دیگر مشکلات پیش روی توسعه بخش کشاورزی است. 

منصوری با اشاره به دلایل کمبود یا افزیش تولید بیش از نیاز هرساله  برخی محصولات کشاورزی  گفت: برای رفع این موضوع باید زنجیره های ارزش، ایجاد شده باشد تا بتوانیم بعد از تولید، محصول را فرآوری و نگهداری کرد؛ در شهرک های کشاورزی به بخش زنجیره ارزش پرداخته شده و به نهاده های تولید و  بعد از تولید، برای نگهداری محصول توجه شده است.

از وابستگی  به خودکفایی صد در صدی  در ساخت گلخانه ها رسیدم 

وی درباره نقش تحریم ها در توسعه شهرک های کشاورزی  اظهار داشت: بخش ما نیز متاثر از تحریم بوده است اما بر اساس تلاش های صورت گرفته در وزارت جهاد کشاورزی، توانستیم تجهیرات مورد نیاز خود را در داخل تامین کنیم که در این راستا موفقیت های زیادی نیز کسب کرده ایم.

منصوری اظهار داشت: تا ۱۵ سال قبل همه تجهیزات ساخت گلخانه ها از خارج از کشور وارد می شد اما امروز همه تجیزات سازه های مورد نیاز گلخانه ها در داخل کشور تولید می شود.

وی اظهار داشت:در حال حاضر در بخش تولیدات محصولات گلخانه ای، تنها در بخش تامین بذر هیبرید و پایه های گل به واردات وابستگی داریم اما در بخش سازه های گلخانه ها به خودکفایی رسیده ایم.

منصوری گفت: محدودیتی برای تولید تجهیزات گلخانه ای در کشور وجود ندارد و تمام آنها در کشور تولید می شود و تنها در صورتی که فردی تمایل به ایجاد گلخانه های فوق مدرن مانند هیدروپونیک داشته باشد تجهیزات آن در کشور نیست اما این سازه ها توسط ما توصیه نمی شود. 

ارائه تسهیلات بانکی کم بهره برای فعالیت در شهرک های کشاورزی

وی اظهار داشت: تحقیقات علمی نیز برای ایجاد خودکفایی تولید بذور هیبرید محصولات گلخانه ای در کشور در حال انجام است؛ عرصه های نیز به فعالین این بخش ها  توسط شرکت شهرک های کشاورزی و سازمان تحقیات آموزش و ترویج کشاورزی واگذار شده است.

وی اظهار داشت: ۸۰ درصد تجهیزات مورد نیاز برای ایجاد سازه های گلخانه ای با معرفی به بانک عامل و با سود ۱۲ درصد در مناطق کمتر توسعه یافته و ۱۴٫۵ درصد در سایر مناطق پرداخت می شود و برای سایر فعالیت ها نیز تسهیلاتی با سود ۱۵ درصد در نظر گرفته شده است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: تسنیم

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *