اهم اخبار

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی هانابل: تدوین مدل و الگوی سیستم اقتصادی حامی بازار آزاد رقابتی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print


رسول قملاقی معتقد است قیمت‌گذاری دستوری با نقض قوانین حاکم بر بازار آزاد باعث از بین رفتن رقابت آزاد می‌گردد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، مدیر عامل شرکت هانابل گفت: قیمت‌گذاری دستوری، قوانین دست‌ وپاگیر و شرایط سخت تأمین مالی از مشکلات عمده‌ای است که سال‌هاست صنعت غذای کشور را تحت تأثیر قرار داده‌ و با نقض قوانین حاکم بر بازار آزاد باعث از بین رفتن رقابت آزاد می گردد.

قملاقی بیان کرد: بازار آزاد یک سیستم اقتصادی مبتنی بر عرضه و تقاضا با کنترل اندک یا بدون کنترل دولت است. اصطلاح “بازار آزاد” یا همان سرمایه داری آزاد و سوسیالیسم داوطلبانه یعنی اقتصادی رقابتی، بدون موانع و محدودیت‌ها و تنها بر اساس معاملات خصوصی بین خریداران و فروشندگان است که ویژگی مهم آن، عدم تحمیل یا محدودیت های اجباری در مورد فعالیت اقتصادی است.

وی عنوان کرد: در مجموع بازار آزاد نوعی از سیستم اقتصادی است که توسط نیروهای بازار عرضه و تقاضا کنترل می شود، برخلاف  اقتصاد دستوری یا همان سیستمی که توسط کنترل های دولتی تنظیم می شود.

قملاقی در ادامه گفت: هر چند که در دنیای واقعی، چنین سیستم اقتصادی به معنای واقعی و صد در صد  به ندرت وجود دارد.

وی خاطر نشان شد: امروزه در جوامع پیشرفته و توسعه یافته، اقتصادهای سرمایه داری سیستم های مختلطی هستند که از اجزای بازار آزاد و اقتصاد دستوری تشکیل شده اند.

این فعال صنعت غذای کشور افزود: لذا با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور لازم است بیش از پیش در خصوص تدوین مدل و سیستم اقتصادی برای تولید کنندگان و فعالین اقتصادی کشور اهتمام بورزیم و رویه قیمت گذاری دستوری که از سالیان قبل شروع شده است و نتایج منفی آن در میزان تولید و رشد و توسعه صنایع متجلی گردید. درآمار امسال مشاهده میکنیم علی رغم توسعه و افزایش ظرفیتهای تولیدی ما در حوزه صنایع غذایی میزان تولید به نسبت سال گذشته کاهش داشته ایم بطوریکه حدود ۸ درصد کاهش تولید اسفند ماه ۱۴۰۱ به نسبت ماه قبل و حدود ۶ درصد کاهش تولید در اسفند ۱۴۰۱ به نسبت اسفند سال قبل داشته ایم.

عضو هیئت مدیره فدراسیون مواد غذایی و کشاورزی ایران گفت: تدوین مدل و الگوی سیستم اقتصادی حامی بازارآزاد رقابتی بصورت ترکیبی از بازار آزاد و اقتصاد دستوری یکی از ضروریات دولت و نهادهای مرتبط می باشد. و جهت ایجاد تعادل در بازار و فاصله گرفتن از بازار رقابت کامل و بازار انحصار کامل نیازمند ایجاد تعادل بین آزاد سازی و دستور سازی می باشیم.

قملاقی با بیان این مثال گفت: دولت با مواجهه تورم فزاینده و کاهش قدرت خرید برخی از اقشار جامعه در جهت کنترل قیمت کالاهای اساسی و محصولات اساسی به جای قیمت گذاری دستوری بر روی محصولات نهایی می بایست نسبت به تامین مواد اولیه مورد نیاز واحد های تولیدی با قیمت مناسب و مشخص ترتیبات لازم را انجام دهد و از تغییر و افزایش مستمر مواد اولیه جلوگیری کند.

وی بیان کرد: متاسفانه در قسمت تامین مواد اولیه کارخانه ها آزاد سازی قیمت ها را داریم و در مقابل بر روی قیمت محصول تولیدی قیمت گذاری دستوری اعمال می شود که این نا ترازی در عمل، به تولید و صنعت ضربه می زند.

دکتر رسول قملاقی در پایان گفت: از منظر دیگر ارائه مشوق‌ها و یارانه‌ها برای همه واحدهای تولیدی بصورت عادلانه و رعایت مساوات با توجه به میزان تولید و میزان مصرف آنها، کمک شایانی در جهت حمایت از تولید و کاهش قیمت‌ها می‌باشد. هر چند که در گذشته این مشوق‌ها متعلق به برخی از تولیدکنندگان خاص در نظر گرفته می‌شد که خود باعث از بین رفتن رقابت آزاد می بود.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *