اهم اخبار

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی: خرید حمایتی زعفران در این استان به پایان رسید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: خرید حمایتی محصول راهبردی زعفران که با هدف حمایت از کشاورزان در این استان از سوی دولت آغاز شده بود به پایان رسید.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایرنا؛ ایرج ناصری مقدم  افزود: در قالب خرید حمایتی این محصول که از نیمه آبان ماه امسال آغاز شده بود دولت تا پایان ۳۰ آذر ماه در مجموع ۱۲ هزار و ۸۷۷ کیلوگرم زعفران خریداری کرد.

وی با بیان این که این خرید در راستای سیاست‌های دولت در حمایت از کشاورزان انجام شده است ادامه داد: با توجه به این که در این طرح، هدف اصلی، خرید حمایتی محصولات، مدیریت بازار و جلوگیری از کاهش بیش از اندازه قیمت محصول و متضرر شدن کشاورزان بود حجم خرید، مد نظر قرار نداشت و بیشتر حمایت از کشاورز مورد توجه بود.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی با بیان این که امسال ۱۰ مرکز در شهرستانهای زعفران‌خیز استان خراسان رضوی خرید این محصول را بر عهده داشتند گفت: محور و هدف اصلی دولت از خرید زعفران، حمایت از زعفرانکاران خُرد بود و در این راستا سقف خرید زعفران از هر زعفران‌کار ۱۰ کیلوگرم تعیین شده بود.

ناصری افزود: محصول امسال در ۲ سطح پوشال مرغوب به ازای هر کیلوگرم ۱۱۰ میلیون ریال و نگین به ازای هر کیلوگرم ۱۳۰ میلیون ریال خریداری شد.

وی با بیان این که امسال خرید زعفران به ۲ روش صورت گرفت ادامه داد: در شیوه نخست، زعفران‌کاران با مراجعه به جهاد کشاورزی شهرستان در صورت تمایل به انبارهای بورس معرفی شده و می توانستند زعفران خود را سپرده کالا کنند و برای دریافت وام به میزان ۵۰ درصد قیمت زعفران خود به بانک معرفی شوند.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: در این روش، زعفران کشاورزان در انبارهای سازمان تعاون روستایی به صورت امانت نگهداری می‌شود و کشاورزان می‌توانند هر وقت، قیمت زعفران افزایش یافت با مراجعه به بانک و تسویه وام و پرداخت هزینه انبارداری، زعفران خود را تحویل بگیرند و به فروش برسانند.

ناصری افزود: در دومین شیوه خرید، کشاورزان با عقد قرارداد، زعفران خود را تحویل این سازمان می‌دادند و پس از انجام آزمایش اعتبارسنجی و ثبت در چک لیست، معادل ۳۰ درصد ارزش زعفران تحویلی خود را دریافت و ۷۰ درصد باقی‌مانده را ظرف سه ماه دریافت می‌کردند

وی ادامه داد: در این روش هم در صورت افزایش قیمت زعفران، کشاورزان می‌توانند با تسویه و بازگرداندن مبلغ دریافتی، زعفران خود را تحویل بگیرند.

او اضافه کرد: اگر زعفران دریافتی از کشاورزان صادر و با قیمت بالاتری فروخته شد ۵۰ درصد سود به نام کشاورز به صندوق حمایت از کشاورزان واریز می‌شود تا موجب حمایت از کشاورزان شود.

پارسال سطح زیرکشت زعفران در خراسان رضوی ۸۷ هزار و ۹۰۰ هکتار بود که از این سطح بیش از ۳۲۰ تُن محصول برداشت شد. امسال نیز ۹۲ هزار هکتار از مزارع خراسان رضوی به کشت زعفران اختصاص یافت که میزان برداشت آن وابسته به شرایط آب و هوایی است.

۱۲۹ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی خراسان رضوی در حوزه تولید زعفران فعالیت دارند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *