اهم اخبار

مدیر عامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان: اختلاف ۴۰ درصدی قیمت ماهی از مزرعه تا بازار؛ کمبودی در عرضه ماهی نداریم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک مقام مسئول گفت: سیستم‌ نامناسب توزیع و سودجویی دلالان منجر به اختلاف ۴۰ درصدی قیمت ماهی از مزرعه تا بازار شده است.

ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از نوسان قیمت ماهی در بازار خبر داد و گفت: کافی نبودن نهاده‌های تولید از یک سو و نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه‌ها از سوی دیگر منجر به التهاب و گرانی قیمت ماهی در بازار شده است.

او فاصله قیمت تمام شده از مزرعه تا بازار را ۳۰ تا ۴۰ درصد اعلام کرد و گفت: سیستم نامناسب توزیع و عرضه و واردات بخشی از نهاده‌های تولید همچون خوراک‌ماهی به ویژه در بحث قزل آلا و میگو از دیگر دلایل گرانی ماهی در بازار محسوب می‌شود، چرا که علی رغم واردات نهاده‌های تولید همچون پودرماهی، ذرت و کنجاله با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و نیما، اما به دلیل فقدان نظارت و کنترل، خوراک با قیمت غیرواقعی به دست تولیدکننده می‌رسد.

مدیر عامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ادامه داد: با وجود واردات نهاده تولید با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، اما این نهاده‌ها با ارز آزاد در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد که این امر بیانگر پرداخت یارانه به دلال و واسطه است.

او با انتقاد از گره خوردن قیمت نهاده‌های تولید به نرخ ارز گفت: گره خوردن اقتصاد کشور به نوسان نرخ ارز موجب شده پیش‌بینی دقیقی نتوانیم راجع به بازار داشته باشیم.

قاسمی ادامه داد: اگر نرخ ارز نوسان چندانی نداشته باشد، افزایش چشمگیری در بحث بازار ماهی نخواهیم داشت، اما اگر نوسان نرخ ارز به گونه‌ای غیرمنتظره باشد، قیمت دستخوش آن بالا و پایین‌ می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات در پایان درباره آخرین وضعیت تولید آبزیان تصریح کرد: برآورد‌ها حاکی از آن است که تولید همانند سال گذشته است و در بحث عرضه با قاطعیت می‌توان گفت که کمبودی نداریم و پروتئین ماهی در کشور قابل تامین است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *