اهم اخبار

مصرف کودهای شیمیایی استقبال دنیا از انار ایران را کم کرده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: در سال‌های گذشته باغ‌های انار ایران گرفتار آفتی شده‌اند که سالانه ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌کند و بازار بین المللی صادرات انار ایران را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ سید حسین گلدانساز گفت: تا حدود پنج سال پیش ایران با تولید سالانه ۹۰۰ هزار تن انار، اولین و بزرگترین تولید کننده این میوه در دنیا بود و هیچ کشوری به این اندازه انار تولید نمی‌کرد، اما متاسفانه در سال‌های قبل این جایگاه را از دست داده‌ایم.

به گفته وی طبق آمار بین المللی اکنون هند رتبه اول تولید انار را در دنیا دارد و امیدواریم که ایران رتبه دوم را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه باید در  زمینه تولید انار با کیفیت تلاش بیشتری صورت بگیرد، تصریح کرد: چینی‌ها در این سال‌ها سطح زیر کشت زیادی را به انار اختصاص داده‌اند. در کشور ما حدود ۷۰ هزار هکتار باغات انار داریم. چینی‌ها در سه سال اخیر ۱۱۰ هزار هکتار را زیر کشت انار برده‌اند و به نظر می‌رسد در چند سال آینده شاید رتبه اول تولید انار را در دنیا به خود اختصاص دهند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در بازار بین المللی، کشورهای اروپایی، کشورهای حوزه خلیج فارس، کره، ژاپن و… از انار ایران به صورت ویژه استقبال می‌کنند، گفت: این موضوع به این دلیل است که در سال‌های گذشته در باغ‌های انار ما کود شیمیایی و سم اصلا مصرف نمی‌شد و انار ایران ارگانیک بود. متاسفانه چند سالی است که کود شیمیایی وارد برخی باغات شده و باید در زمینه آگاهی بخشی به باغداران برای استفاده از کودهای بیولوژیک بیشتر فعالیت کنیم.

وی ادامه داد: این موضوع هنوز تاثیر زیادی بر صادرات انار ایران نگذاشته است اما اگر استفاده از کودهای شیمیایی در باغ‌های انار با همین روند پیش برود بر صادرات تاثیر گذار خواهد بود و انارهای ایران خاصیت ارگانیک بودن خود را از دست می‌دهند. 

وی باغات انار ایران را گرفتار آفت عنوان کرد و گفت: آفت عمده باغات انار ایران کرم گلوگاه انار است که تمام باغداران ایران آن را می‌شناسند. این آفت در گلوگاه انار تخم می‌گذارد و لارو بعد از چند روز به داخل انار می‌رود و برای مبارزه در دسترس نیست بنابراین برای این افت از سم استفاده نمی‌شود زیرا موثر نیست.

به گفته رئیس پردیس کشاورزی دانشگاه تهران گسترش این آفت در باغ‌های انار باعث ایجاد معضل و خسارت شده است. اکنون سالانه بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان به دلیل این آفت به باغداران خسارت وارد می‌شود. بنابراین باید با راه‌های جایگزین سم برای از بین بردن این آفت تلاش کنیم و از روش‌های غیر شیمیایی برای کنترل این آفت استفاده کنیم تا کشاورز به سم روی نیاورد.

گلدانساز تصریح کرد: اگر کشاورزان به سم روی بیاورند نه تنها ما به عنوان جامعه مصرف کننده ایرانی انار سالم و ارگانیک را از دست می‌دهیم بلکه بازار بین الملل را هم از دست خواهیم داد. بنابراین توصیه می‌کنم دولتمردان کشور به صورت منطقی و با برنامه از دانشگاه‌ها و محققین که در حال کار در این زمینه هستند، برای غلبه بر این آفت حمایت کنند زیرا این فعالیت‌ها هزینه‌بر است و نیاز است تا دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی از لحاظ بودجه‌ای تامین شوند .

وی افزود: محققین هم باید همت کنند و در این زمینه و مشکلات امثال این آفت‌ها تلاش کنند تا مشکل کشور را بدون استفاده از سم حل کنیم و فقط به تولید مقاله و کتاب نپردازیم بلکه بتوان از پژوهش‌ها استفاده کرد. نیاز است دولت و بخش خصوصی همت کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه چرا نباید یک میلیارد تومان هزینه برای رفع مشکل آفتی که اکنون سالانه بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت برای کشور به بار می آورد هزینه شود، اظهار کرد: اگر پشتیبانی مالی از تحقیقات صورت بگیردحداکثر  ظرف دو یا سه سال می توانیم این آفت را از بین ببریم. در گروه گیاهپزشکی دانشگاه تهران چند سال کار تحقیقاتی در این زمینه انجام شده است و اکنون در مراحل آخر هستیم و نیاز به حمایت مالی دارد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *