اهم اخبار

معاون ارزیابی کیفیت‌ سازمان ملی استاندارد:۱۰۰۰ نشان حلال برای محصولات جمهوری اسلامی صادر شده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

احسان ساده گفت: در ۲ یا ۳ ماه گذشته هزار نشان حلال برای محصولات جمهوری اسلامی صادر شده و قرار است تا پایان سال این عدد به ۴ هزار برسد، افزایش این میزان تا ۱۰ هزار نشان، در دستور کار است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ احسان ساده در همایش تبیین استانداردهای دانش بنیان و نانو نماد که در اراک برگزار شد، با اشاره به ماموریت های سازمان استاندارد اظهار کرد: به استناد قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب سال ۹۶ مجلس شورای اسلامی که آن را یکی از مترقی ترین قوانین نظام جمهوری اسلامی می دانم، این سازمان وظیفه سیاست گذاری نظام استاندارد کشور و اطمینان بخشی نسبت به وضعیت تولید کالا و خدمات و صادرات و واردات کشور را برعهده دارد.

وی افزود: ابزار فنی و تخصصی برای کار نظارتی، استانداردهایی است که به عنوان ضوابط برای کالا و خدمات نوشته می شود. محصولات دانش بنیان نوظهور و دارای فناوری نانو محصولاتی هستند که تجربه مصرف ندارند، بنابراین ریسک آنها نیز شناسایی نشده است. وقتی محصول جدید و نوظهوری تولید می‌شود، جدید بودن محصول، مزیت آن است، اما جنبه‌های ابهام هم وجود دارد که از موانع تجاری سازی است چراکه باعث می شود افراد با تردید خرید خود را انجام ‌دهند.

معاون ارزیابی کیفیت‌ سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه یکی از اقدامات نظام ملی استاندارد شناسایی ریسک مصرف است، تصریح کرد: اگر در راس محصولات دانش بنیان الزاماتی وجود داشته باشد و یک سری آزمون درخصوص محصول انجام شود، نشان می‌دهد بر روی ویژگی های ریسکی محصول مطالعاتی انجام شده و درصدی از ایمنی در محصول وجود دارد و بسیاری از ابهامات برطرف شده و قابلیت عرضه در بازار جهانی را دارد.

ساده بیان کرد: به عنوان مثال در خودرو اگر در مکانیزم کمربند ایمنی تغییراتی ایجاد شود باید اثبات شود که جنبه های ریسک این تغییر دیده شده است.

ساده افزود: در سازمان ملی استاندارد در دولت سیزدهم معتقد هستیم که اگر بخشی بتواند اقتصاد کشور را از وضعیت تک بُعدی نجات دهد، فعالیت های دانش بنیان است و برای آن مکانیزم و دستورالعمل‌هایی  تعریف شده تا محصول دانش بنیان به صورت نه چندان سختگیرانه به لحاظ ضوابط اداری، مسیر خود را طی کند. اگر شرکت دانش بنیان محصولی را تولید کنند و بخواهد در تدوین استاندارد نقش داشته باشد این مکانیزم در سازمان استاندارد فراهم است.

وی اضافه کرد: نشان حلال از ظرفیت هایی است که در سازمان استاندارد در قانون برای تجاری سازی محصولات شرکت ها فراهم شده است. بازار حلال یک بازار یک میلیارد و ۲۳ میلیون نفری با یک عدد تجاری بالاست و مواد غذایی و منسوجات و لوازم بهداشتی را مورد توجه قرار داده است.

معاون ارزیابی کیفیت‌ سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه انحصار صدور نشان حلال در اختیار سازمان ملی استاندارد است اضافه کرد: با توجه به اینکه فسادستیزی از برنامه های دولت سیزدهم به شمار می رود این سازمان در حوزه نشان حلال ورود پیدا کرده  و این نشان توسط این سازمان ایجاد شده است.

ساده خاطرنشان کرد: در ۲ یا ۳ ماه گذشته هزار نشان حلال برای محصولات جمهوری اسلامی صادر شده و قرار است تا پایان سال این عدد به ۴ هزار برسد، افزایش این میزان  تا ۱۰ هزار نشان در دستور کار است.

وی بیان کرد: نشان حلال جمهوری اسلامی ایران در موسسه اسمیک که ۵۷ کشور جهان عضو آن هستند، مورد تایید است.

معاون ارزیابی کیفیت‌ سازمان ملی استاندارد ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران در این بازه زمانی جزو ۱۳ کشور عضو هیئت مدیره و ۸ کشور کارگروه حاکمیتی اسمیک شده است.

ساده افزود: آزمایشگاه های سازمان استاندارد برای صدور نشان حلال تجهیز شده و نشان استاندارد جمهوری اسلامی در تمام کشورها قابل شناسایی است.

وی تاکید کرد: برخی کشورها از جمله ویتنام برای صادرات محصولات خود نشان حلال جمهوری اسلامی را درخواست کرده اند.

معاون ارزیابی کیفیت‌ سازمان ملی استاندارد ایران با یادآوری قانون جایزه کیفی ایران برای شرکت های دانش بنیان تصریح کرد: اعطای این جایزه در اختیار سازمان استاندارد ایران است وبا توجه به ظرفیت و نفوذ جمهوری اسلامی در موسسه اسمیک، مدلی طراحی شده که این جایزه در سایر کشورها نیز شناخته شود.

ساده اضافه کرد: مدل کیفیت جهان اسلام تهیه شده و به کارگروه اسمیک معرفی شد و با  ۸ رای به تصویب اسمیک رسید و امروز این مدل به عنوان مدل اسمیک مطرح است. ۵۰۰ شرکت  در سال نخست برای دریافت این مدل اعلام آمادگی کردند که امسال ۱۴۷ شرکت برگزیده شدند.

معاون ارزیابی کیفیت‌ سازمان ملی استاندارد ایران بیان کرد: این مدل برای شرکت های دانش بنیان نیز به صورت مجزا تعریف شده است.

استاندار مرکزی نیز در این همایش بیان کرد: استان مرکزی پیشران و پیشتاز تولید آرد و نان کامل شده و نزدیک ۱۰۰ نانوایی در ۱۱ شهرستان استان در حال طبخ و عرضه نان کامل هستند، اولین و بزرگترین کارخانه آرد کامل کشور نیز در استان مرکزی در حال فعالیت است.

فرزاد مخلص الائمه بیان کرد: آرد کامل اکنون استاندارد ندارد و نیاز است که سازمان استاندارد در این حوزه نیز اقدام کند تا بتوان تولید این نان و آرد را توسعه داد.

وی بیان کرد: برخی ظرفیت های شرکت های دانش بنیان هنوز به طور کامل معرفی نشده و باید اطلاعات به طور کامل منتقل شود.

استاندار مرکزی اضافه کرد: ارتباط با فعالان این بخش از سوی مسئولین مربوطه باید تقویت شود، از استان مرکزی به عنوان قطب تولید کشور و مهد صنعت، این انتظار وجود دارد که جایگاه خود را در حوزه دانش بنیان بدست آورد.

مخلص الائمه ادامه داد: استاندارد به عنوان گام نخست کیفیت باید مورد توجه همگان باشد همچنین دستگاه های مسئول برای معرفی ظرفیت ها باید اقدام لازم را انجام دهند.

وی افزود: مبنای نشان حلال بدون هیچگونه چالشی سازمان ملی استاندارد است و وظایف دیگر دستگاه ها ذیل سازمان ملی استاندارد است.

سعید میرنظامی مدیرکل استاندارد استان مرکزی نیز گفت: تعدادی از شرکت های استان برای دریافت مدل جایزه کیفیت‌ جهان اسلام شرکت کرده اند و تعدادی به عنوان شرکت های برتر و تعدادی به عنوان شرکت ممتاز انتخاب شدند.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *