اهم اخبار

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد: توسعه خرید توافقی پیاز بهاره توسط شبکه تعاون روستایی ایران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از خرید توافقی پیاز بهاره استان‌های جنوبی، منطقه جیرفت و کهنوج توسط شبکه تعاون روستایی ایران خبر داد.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از روابط عمومی سازمان مرکزی تعاون روستایی، حسین شیرزاد ضمن اشاره به برداشت پیاز در منطقه جیرفت و کهنوج در طرح استمرار و بهاره و خرید توافقی این محصول توسط شبکه تعاون روستایی، افزود: تولید و عرضه مازاد بر نیاز بازار، باعث شد تا قیمت این محصول کاهش یابد و کشاورزان برای فروش محصول خود دچار مشکل شوند.

وی تاکید کرد: بر اساس جداول تهیه شده از آمار تقاضا خرید توافقی پیاز توسط تشکل‌های تحت پوشش و حمل آن تا تاریخ دهم اردیبهشت ۱۳۹۹، در مجموع میزان تقاضا ۱۶۵۰ تن بوده که از این میزان ۱۱۰۱ تن آن به استان‌های کشور حمل شده است.

شیرزاد افزود: در شرایط اشباع بازار از محصولات کشاورزی و کسادی فروش، قیمت‌های خرید و فروش در مبدا و مقصد دچار ابهام و عدم شفافیت می‌شود و این امر عاملی برای سوء استفاده دلالان و واسطه‌های غیر ضرور است تا با قیمت‌های کاهش یافته در مزرعه محصولات را خریداری و با قیمت‌های قبلی در بازار‌های کلان شهر‌ها به فروش برسانند؛ لذا فاصله زیادی بین قیمت پرداخت شده به کشاورزان و قیمت اخذ شده از مصرف کنندگان وجود دارد که عمدتا نصیب واسطه‌ها می‌شود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: برای افزایش سهم تولید کننده از قیمت نهایی و پرداخت قیمت واقعی محصول از سوی مصرف کننده که موجب تامین رفاه هر دو طرف می‌شود، سازمان تعاون روستایی ایران در راستای اجرای سیاست‌های حمایتی وزارت جهادکشاورزی از کشاورزان و جلوگیری از ضرر و زیان آنان، از طریق شبکه شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی روستایی تحت پوشش خود، اقدام به خرید توافقی پیاز از کشاورزان منطقه جیرفت و کهنوج کرد تا ضمن تحریک بازار، محصول خریداری شده را در کلان شهر‌ها به صورت مستقیم به مصرف کنندگان عرضه و به فروش برساند.

وی گفت: به منظور تسهیل و افزایش صادرات این محصول اقداماتی از جمله، پیشنهاد حذف تعرفه صادراتی محصول پیاز (مبلغ ده هزار تومان به ازای هر کیلو) به کارگروه تنظیم بازار داده شد که خوشبختانه منجر به نتیجه شد و تعرفه مذکور از ابتدای اردیبهشت حذف شد.

به گفته شیرزاد، به منظور اصلاح فرآیند بازاررسانی این محصول، با همکاری سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران تعدادی غرفه تک محصولی عرضه مستقیم محصولات داخل میادین و بازار‌های مربوطه در اختیار کشاورزان و تولید کنندگان قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: در این راستا شبکه‌های تعاون روستایی کشاورزی با تمام توان وارد میدان شده و در مرحله اول حدود ۵۵۰۰ تن سهمیه برای استان‌ها تعیین شده که از این مقدار تا کنون ۱۲۰۰ تن جهت عرضه و فروش در غرف کلان شهر‌ها به استان‌ها حمل و بیش از ۲۵۰ تن نیز توسط اتحادیه تعاون روستایی استان کردستان تاکنون از طریق مرز باشماق به اقلیم کردستان عراق صادر شده که مشکلات تامین کامیون باعث کندی حمل شده است.

شیرزاد اضافه کرد: در کنار طرح و راهکار‌های عنوان شده رایزنی‌هایی با صندوق حمایت بخش کشاورزی داشته ایم تا مبلغ ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات جهت خرید و ذخیره سازی پیاز در سردخانه‌های منطقه در اختیار اتحادیه تعاونی روستایی جیرفت قرار گیرد.

به گفته مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، تاکنون بیش از ۵۰ میلیارد ریال صرف خرید، انبارش و انتقال محصول پیاز به استان‌های کشور شده و در حال حاضر مهم‌ترین چالش خرید توافقی پیاز در شبکه تعاون روستایی کشور در ارتباط با مسائل حمل و نقل بین استانی و افزایش چشمگیر هزینه‌های حمل و نقل طی هفته اخیر است.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *