اهم اخبار

معرفی ارقام جدید مرکبات در مازندران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری از معرفی ارقام جدید مرکبات خبر داد.

مرتضی گل محمدی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به نیاز استان مازندران و سایر استان‌های مرکبات خیز کشور برنامه‌های اصلاحی پژوهشکده، معرفی ارقام و پایه‌های جدید مرکبات بوده و به این منظور برنامه اصلاح مرکبات از چندین سال پیش شروع شده و به تدریج ارقامی را به باغداران مرکبات معرفی کرده است .

وی درباره معرفی ارقام جدید گفت: از سال ۱۳۹۴ به بعد دو رقم نارنگی زودرس و با کیفیت به نام‌های خرم و جهانگیر پس از سال‌ها تلاش محققان و کارهای تحقیقاتی معرفی شده است.

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری ارقام جدید پرتقال و نارنگی را شامل پرتقال‌ زودرس نیوهال ناول، نارنگی زودرس خرم، نارنگی زودرس جهانگیر و نارنگی زودرس اکیتسو نام برد.

وی تصریح کرد: علاوه بر برنامه های اصلاحی در پژوهشکده، واردات ارقام جدید و با کیفیت از کشورهای مهم تولیدکننده مرکبات دنیا در دستور کار این پژوهشکده قرار دارد که پس از مطالعات سازگاری و تشخیص مناسب بودن اقلیم شمال کشور جهت کاشت معرفی می شوند.

گل محمدی یادآور شد: همگی این ارقام از نوع بی تیغ، زودرس، کم بذر و یا بی‌بذر و از عملکرد بالایی برخوردار هستند و با سلیقه و ذائقه مردم ایران سازگاری زیادی دارند. کیفیت درونی میوه‌ها قابل توجه و بسیار مطبوع است و به دلیل زودرسی میوه‌ها می‌تواند از ارزش اقتصادی زیادی به ویژه در استان مازندران برخوردار باشند و در مجموع می‌توان این ارقام را به عنوان ارقامی زودرس و تجاری روانه بازار کرده و بر تنوع ارقام موجود در کشور افزود. این ارقام برای شمال ایران مناسب است و می‌تواند جایگزین درختان قدیمی شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *