اهم اخبار

معرفی جایگزین سویا و کُلزا برای دامداری‌ها با تولید نهاده‌هایی از بستر طیور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های فناور از بستر طیور، نهاده‌های دامی را تولید کردند که ضمن تامین مواد مغذی برای دام و افزایش بهره‌وری دامداری‌ها، می‌تواند جایگزین نهاده‌هایی چون سویا و کلزا باشد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ مهشید نیکخو، کارشناس تغذیه دام این شرکت فناور با اشاره به تولید نهاده‌های دامی از بستر طیور، گفت: محققان این شرکت با همکاری و هدایت مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور توانستند پس از ۸ سال تحقیق با استفاده از بستر طیور گوشتی، به منبع پروتئینی مناسب جهت استفاده در واحدهای پرواری دست یابند.

وی با بیان اینکه این محصول جایگزین بخشی از کنسانتره شده و هزینه جیره مصرفی را حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد،‌ اظهار کرد: این نهاده دامی حاوی ۲۴ تا ۲۵ درصد پروتئین و ۲۴۰۰ کیلوکالری است.

نیکخو با بیان اینکه این محصول در شرایطی که کمبود نهاده‌های دامی احساس می‌شود، از استقبال خوبی برخوردار شده است، ادامه داد: از آنجایی که این محصول دارای پروتئین و انرژی مناسبی است، موجب وزن‌دهی به دام خواهد شد.

این محقق حوزه تغذیه دامی با بیان اینکه این شرکت دارای سه دسته محصول شامل “ویژه پروماک”، “اقتصادی پروماک” و “پایه پروماک” است، خاطر نشان کرد: محصول اقتصادی پروماک به عنوان یک‌منبع تامین‌کننده پروتئین و انرژی است که به سبب قیمت مناسب و افزایش ضریب تبدیل در دام موجب بهره‌وری دامدار می‌شود. با توجه به قیمت بالای نهاده‌های پروتئینی نظیر سویا و کلزا و کمیاب بودن آنها می‌تواند جایگزین‌ ارزان‌قیمت و مناسبی برای دام باشد.

به گفته وی این محصول حاوی ۲۵ درصد پروتئین، ۲۳۵۰ کیلوکالری انرژی و سرشار از مواد معدنی است که با افزودنی‌هایی از جمله منابع انرژی‌زا، محرک‌ اشتها و  عصاره‌های گیاهی غنی‌سازی شده است.

نیکپور محصول ویژه پروماک را یک ‌منبع تامین‌کننده پروتئین و انرژی دانست که حاوی ۲۵ درصد پروتئین و ۲۴۰۰ کیلوکالری است و ادامه داد: این محصول با افزودنی‌هایی از جمله منابع انرژی‌زا، محرک‌ اشتها، محرک‌رشد، عصاره‌های گیاهی و گوگرد، غنی‌سازی شده است.

وی اضافه کرد: محصول پایه پروماک نیز به سبب افزایش ضریب تبدیل در دام، موجب بهره‌وری دامداری‌ها خواهد شد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *