اهم اخبار

ممنوعیت صادرات، قیمت پیاز را ۲ هزار تومان کاهش داد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره بار تهران از کاهش ۲ هزار تومانی قیمت پیاز خبر داد و گفت: ممنوعیت صادرات، کاهش قیمت پیاز را به دنبال داشته است.

 

 

اسدالله کارگر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: براساس نرخ نامه عمده فروشی محصولات کشاورزی در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران از ۱۸ تا ۲۵ فروردین ماه قیمت هر کیلوگرم پیاز زرد و شیری بین ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان تعیین شده که نسبت به هفته گذشته دو هزارتومان کاهش را نشان می دهد.
به گفته وی، هفته گذشته قیمت هر کیلوگرم پیاز در میدان میوه و تره بار تهران بین ۸۰۰۰ تا ۹۵۰۰ تومان بوده است.

** نرخ هر کیلو هویج ۵۰۰۰ تومان شد
رئیس اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره بار تهران افزود: طبق نرخ نامه هفته جاری، قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی کهنه بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان، سیب زمینی نو بین ۴۰۰۰ تا ۵۳۰۰ تومان، خیار رسمی بین ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان، خیار گلخانه ای بین ۴۰۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان، هویج بین ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان، گوجه فرنگی رسمی بین ۳۰۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان، گوجه فرنگی گلخانه بین ۴۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان، انواع کاهو بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان، بادمجان قلمی و گلخانه ای بین ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان، سیرخشک بین ۶۰۰۰ تا ۱۳ هزارتومان، باقالی سبز بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان و لوبیا سبز بین ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان به فروش می رسد.

وی یادآورشد: درحالی که هفته گذشته نرخ این محصولات در میدان میوه و تره بار مرکزی برای هرکیلوگرم سیب زمینی ۴۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان، خیار بوته ای و گلخانه ای بین ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان، هویج بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان، گوجه فرنگی رسمی ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان و گوجه فرنگی گلخانه ۴۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان، انواع کاهو بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان، بادمجان قلمی و گلخانه ای بین ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان و سیرخشک بین ۶۰۰۰ تا ۱۳ هزارتومان، بوده است.
رئیس اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره بار تهران درباره نرخ انواع میوه در هفته جاری گفت: قیمت هر کیلوگرم انار بین ۵۰۰۰ تا ۱۰ هزارتومان، آناناس کارتنی بین ۱۲۰ تا ۱۷۰ هزارتومان، به بین ۶۰۰۰ تا ۱۲ هزارتومان، پرتقال تامسون شمال بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان، پرتقال جنوب بین ۵۰۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان، پرتقال خونی جنوب بین ۵۰۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان، پرتقال خونی شمال بین ۴۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان، پرتقال رسمی شمال بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان، سیب لبنانی زرد بین ۶۰۰۰ تا ۱۱ هزارتومان، سیب لبنانی قرمز بین ۶۰۰۰ تا ۱۰ هزاتومان، کیوی بین ۵۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان است.
وی اظهارداشت: قیمت هرکیلوگرم گریپ فروت توسرخ بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان، لیموترش سنگی بین ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان، لیموشیرین بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان، نارنج بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان، نارنگی تخم پاکستانی بین ۶۰۰۰ تا ۱۰ هزارتومان، موز بین ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، ملون بین ۴۰۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان و هندوانه بین ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان عرضه می شود.
کارگر افزود: خرده فروشان میوه را با هر قیمتی که خریداری می کنند حداکثر می توانند ۳۵ درصد سود دریافت کنند که اخیرا به دلیل شرایط بازار و کاهش تقاضا ۸۰ درصد اعضا سودی کمتر از ۱۵ تا ۲۰ درصد روی میوه و صیفی اعمال می کنند.
به گزارش ایرنا، در هفته های گذشته، صادرات پیاز به کشورهای همسایه بویژه عراق به یکی از دلایل اصلی بالا رفتن قیمت این محصول تبدیل شده بود به همین دلیل وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تنظیم بازار داخلی، صادرات سیب زمینی و پیاز را از ۱۵ فروردین ماه امسال ممنوع اعلام کرد.
در روزهای پایانی سال ۹۷ قیمت هرکیلوگرم پیاز ۸۰۰۰ تا ۱۱ هزارتومان بود که پس از مدتی به ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان افزایش یافت.
بر اساس آمارهای موجود، سالیانه بیش از ۱۲۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود که بیش از ۲۲ میلیون تن آن را محصولات باغی تشکیل می دهد.
به منظور حمایت از تولید داخلی میوه و صیفی در کشور، وزارت جهاد کشاورزی از سال ۱۳۹۰ سیاست ممنوعیت واردات انواع میوه بجز نارگیل، آناناس، انبه و موز را اجرایی کرد که تاکنون نیز اعمال شده است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *