اهم اخبار

موانع تولید به تحریم‌های خارجی ربطی ندارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو هیئت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه هیچ یک موانع واحدهای تولیدی به تحریم‌های خارجی ارتباطی ندارد، گفت:«گرانی و بی‌ثباتی قیمت مواد اولیه» در رأس مشکلات تولیدکنندگان قرار دارد و به تنهایی ۴۷ درصد از مشکلات تولید را شامل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایسنا؛ علی محمد زمانی اظهار کرد:  انتخاب سال ۱۴۰۰ به‌عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» کاملاً هوشمندانه است که مسلماً براساس کارشناسی دقیق صورت گرفته است. زیرا همه مشکلاتی که امروز کشور ما دارد و به لحاظ اقتصادی علیرغم همه ظرفیت‌های مثبت و فراوان، نتوانسته است تولید کشور را در جایگاه مناسبی قرار دهد.  

وی ادامه داد: شعار «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» درست در مقابل هجمه همه‌جانبه دشمن و جنگ اقتصادی قرار دارد که موضوع جدیدی نیست، همانطور که می‌دانیم سال ۹۸ سال رونق تولید اعلام شد و کارهایی نیز صورت گرفت، ولی ناتمام ماند. لذا ما شاهد آن بودیم که با عنایت به این مسئله سال ۹۹ سال جهش تولید اعلام شد. هرچند در این مقطع  نیز اقداماتی صورت گرفت ولی بازهم به نقطه مطلوبی نرسید و اکنون رهبری بار دیگر مؤکداً به صراحت سال جاری را که مکمل و در ادامه روند شعارهای قبلی است سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» اعلام کرده‌اند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین تصریح کرد: خوشبختانه پیش‌شرط‌ها و مطالعات تحقق شعار سال آماده است، بسیاری از مراکز پژوهشی و تحقیقاتی، سال‌ها روی موانع تولید درکشور و نحوه حمایت از آن کار کرده‌اند و امروز مباحث آن کاملاً شناخته شده است، لذا  ما در این مسئله و برای غلبه بر مشکلات اقتصادی کشور و راهکارهای مقابله با نفوذ دشمنان نیازمند اقدامات جدی و عملی هستیم تا چرخ صنایع و کارخانجات با سرعت بیشتری، بچرخند و  بدون از دست دادن مجدد فرصت‌ها از این طریق موجب افزایش تولید و در نتیجه رشد اشتغال و در نهایت تقویت «اقتصاد ملی» شویم.

وی متذکر شد: به نظرمی‌رسد چند نهاد یا سازمان در حوزه تولید نقش اساسی‌تری نسبت به سایر سازمان‌ها بر عهده دارند، مثلاً در بخش دولتی، وزارت صمت به تنهایی حدود ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را برعهده دارد. وزارت اقتصاد، و بانک مرکزی، گمرک و سازمان مالیاتی،  به‌عنوان متولی سیاست‌گذار پولی از نقش قابل توجهی برخوردارند. قطعاً این وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها می‌توانند بخش اعظمی از موانع پیش روی تولید را بردارند.

زمانی افزود: بخش خصوصی نقش مهمی در تحقق شعار سال دارد به شرطی که عملاً از ظرفیت آن‌ها استفاده شود بنابراین اتاق‌های بازرگانی، خانه‌های صنعت و معدن و تجارت، می‌توانند نقش قابل توجهی در  تحقق شعار سال عهده‌دار باشند.

وی توضیح داد: در ابتدای سال ۹۸ سال جهش تولید از مسؤلان ارشد کشور و استان درخواست کردیم عملکرد مسؤلان را با معیار اقدامات و همسویی با جهش تولید ارزیابی کنند و هر مسئولی در مقاطع مختلف گزارشی از عملکرد خود در این مهم ارائه کند، اکنون نیز مجدداً درخواست الزام دستگاه‌ها و سازمان‌ها به ارائه گزارش‌های ماهانه یا فصلی را داریم تا عملکرد آن‌ها در نقش‌آفرینی و هم‌سویی با شعار سال، معیار ارزشیابی مدیران قرار گیرد.

موانع تولید مصداق خود تحریمی است

عضو هیئت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تشریح کرد: خانه صنعت استان قزوین براساس کار پیمایشی و پژوهشی در هر فصل مشکلات و موانع پیش روی کسب و کارها و به‌خصوص تولیدکنندگان را احصا می‌کند که این موانع به ترتیب اهمیت شامل «غیرقابل پیش‌بینی بودن تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «بی‌ثباتی سیاست‌ها قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب و کار»، «نیاز نقدینگی و دشواری تأمین مالی از بانک‌ها»، «موانع در فرآیندهای اداری و اخذ مجوزهای کسب و کار در دستگاه‌های اجرایی»، «فساد و سوء استفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاه‌های اجرایی» است.  همه این موانع، مشکلاتی است که از داخل برای تولید و کسب و کارها به وجود آمده و در حقیقت مصداق خود تحریمی است.

«گرانی و بی‌ثباتی قیمت مواد اولیه» در رأس همه مشکلات

وی اضافه کرد: بر اساس نتایج پژوهش، موضوع «گرانی و بی‌ثباتی قیمت مواد اولیه» در رأس همه مشکلات به عنوان مشکل اصلی تولیدکنندگان مطرح شده است و به تنهایی ۴۷ درصد از مشکلات تولید را در برمی‌گیرد و از سویی قابلیت پیش‌بینی تولید و فروش و انعقاد قراردادها را از تولیدکنندگان می‌گیرد؛ کاهش شدید نقدینگی تولیدکنندگان را در تنگنای مالی قرار می‌دهد و این پنج مانع بیش از ۷۰ تا ۸۰ در صد موانع تولید کشور است لذا حمایت و پشتیبانی مسئولان و مدیران برای رونق بخشیدن به تولید در سال‌جاری بسیار مهم است و باید به فوریت آن‌ها را از سر راه کسب و کارها و تولید بردارند البته هیچ یک از این موانع هم به تحریم‌های خارجی ارتباطی ندارد.

زمانی گفت: در استان قزوین هم دستگاه‌های متولی بخش اقتصاد و کسب وکارها و تولید ازجمله استانداری، سازمان صمت، بانک‌ها، گمرک، سازمان مالیاتی، تأمین اجتماعی، شرکت شهرک‌های صنعتی، استاندارد، محیط زیست، معاونت غذا و دارو، اداره کل کار، شرکت‌های خدمت‌رسان مانند برق و آب و گاز، تعزیرات حکومتی و سایر دستگاه‌هایی که به نوعی سهمی در اخذ مجوزها و نظارت بر امور تولید را دارند، سهم به‌سزایی و مسؤلیت سنگینی در تحقق شعار بر دوش دارند و قطعاً حمایت و پشتیبانی آنان از تولید و نیز رویکرد و هم‌سویی آنان در مانع‌زدایی‌ها بسیار تأثیرگذار و تسهیل‌گر امور تولید خواهد بود.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه مشکلات و موانع اصلی تولید توضیح داده شد عمده مشکلات به صورت کلان مربوط به سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران مقامات کشور است و متأسفانه همه تصمیمات در مرکز گرفته می شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین اظهار کرد: به هر حال تولید در کشور با مشکلات و موانع بسیاری انجام می‌شود اما متوقف نخواهد شد و با سختی به راه خود ادامه می‎دهد. در استان قزوین، با توجه به قدمت کارخانجات و تنگنای کاهش نقدینگی و سخت‌گیری بانک‌ها و سایر موانع، باعث شده اغلب صنعتگران واحدهای قدیمی نتوانند به فکر نوآوری، متصل شدن به تکنولوژی ‎های روز دنیا و ارتباط با صنعتگران کشورهای پیشرفته باشند و تنها در تلاشند که به روند تولید ادامه دهند و این مساله فرصت توسعه و رونق بیشتر را از تولیدکنندگان ما سلب کرده است.

سرمایه‌گذاران از بروکراسی اداری در استان رنج می‌برند

وی ادامه داد: موضوع دیگر در استان قزوین این است که عمده سرمایه‌گذاران و متولیان کسب وکار و تولید بیشتر از بروکراسی شدید که از دیرباز براین استان حاکم است رنج می‌برند و شِکوه دارند و برخی مسؤلان امر به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که گویی سلایق آن‌ها مقدم بر قانون است.

زمانی اشاره کرد: نظارت‌های سخت‌گیرانه و روند طولانی اخذ مجوزات نسبت به سایر استان‌ها مشکلاتی را برای تولیدکنندگان به همراه داشته است که امیدواریم با تلاش‌ها و پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها بر این مهم نیز فایق آییم.

عضو هیئت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران متذکر شد: با توجه به اینکه بیش از ۹۲ درصد صنایع را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند و نسبت به صنایع بزرگ آسیب پذیرترند، این بخش از صنایع ما به حمایت بیشتری نیاز دارند.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *