اهم اخبار

نایب رئیس شورای ملی زعفران: اُفت ۵۰ درصدی قیمت طلای سرخ در بازار

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

میری از اُفت ۵۰ درصدی قیمت زعفران نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو زعفران ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کشت مکانیزه زعفران حداقل ۱۰ سال زمان نیاز دارد، اظهار کرد: اگر مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از الان اقدام به کشت زعفران کنند، حداقل ۱۰ سال زمان نیاز دارد که این امر در کشور محقق شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون یک درصد مزارع  زعفران مکانیزه کشت می‌شود، افزود: این در حالی است که اگر کشت کل زعفران کشور مکانیزه شود، از آلودگی در زمان برداشت دیگر هیچ خبری نیست.

میری درباره آخرین وضعیت افزایش سطح زیر کشت زعفران طی سال‌های اخیر بیان کرد: همه ساله سطح زیر کشت زعفران بین ۵ تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد، اما آمار دقیقی از این میزان افزایش در دسترس نیست چرا که هم اکنون کشت زعفران در ۲۳ استان کشور در حال انجام است.

این مقام مسئول مجموع سطح زیر کشت زعفران در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی را بین ۱۱۴ تا ۱۲۳ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: این در حالی است که سال گذشته مجموع سطح زیر کشت در این ۲ استان حدود ۱۰۸ هزار هکتار بود.

وی با اشاره به اینکه برداشت زعفران از ۱۰ روز آینده در کشور آغاز می‌شود، بیان کرد: با توجه به افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی سطح زیر کشت زعفران در ۲۳ استان کشور و شرایط مساعد جوی پیش بینی می‌شود که تولید با همین میزان رشد به ۵۰۰ تن برسد.

به گفته میری، با توجه به رشد تولید زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل به همان نسبت باید بازار‌های صادراتی توسعه یابد، در غیر این صورت زعفران تولیدی روی دست کشاورزان می‌ماند.

نایب رئیس شورای ملی زعفران از افت حداقل ۵۰ درصدی قیمت طلای سرخ نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو زعفران ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

وی ادامه داد: همه ساله همزمان با آغاز فصل برداشت، دلالان اقدام به خرید زعفران و احتکار در انبار‌ها می‌کنند، از این رو انتظار می‌رود دولت تدابیری بیندیشد تا یک عده سودجو نتوانند سود‌های هنگفتی به جیب بزنند.

میری در پایان خرید توافقی را یکی از راهکار‌های مناسب برای جلوگیری از سودجویی دلالان و افت قیمت زعفران در بازار اعلام کرد و گفت: اگر وزارت جهاد کشاورزی قیمت حداقلی را برای محصول در نظر بگیرد تا واسطه‌ها و دلالان نتوانند از آن حد پایین تر، زعفران تولیدی کشاورزان را خریداری کنند و همواره کشاورزان از عرضه یکباره محصول به بازار اجتناب کنند، شاهد تعادل قیمت زعفران در بازار خواهیم بود.

سرویس خبری: صنعت غذا

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *