اهم اخبار

نایب رئیس شورای ملی زعفران: رشد ۴ درصدی صادرات طلای سرخ

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: بنابر آمار ۵ ماهه گمرک، صادرات زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ درصد رشد داشته است.

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات قیمت طلای سرخ طی ۲ ماه اخیر در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو زعفران ۶ میلیون تومان و حداکثر ۱۲ میلیون تومان است.

قیمت زعفران سنخیتی با هزینه‌های تولید ندارد

او افزود: با توجه به آنکه تا آغاز فصل برداشت زعفران زمان زیادی باقی نمانده است، خریداران خارجی ترجیح می‌دهند که محصول نو خریداری کنند که بدین ترتیب احتمال کاهش صادرات دور از انتظار نیست.

میری ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی صادرات، مقداری محصول روی دست کشاورزان باقی مانده است که انتظار می‌رود با افزایش صادرات، از این میزان کاسته شود.

نایب رئیس شورای ملی زعفران درباره آینده تولید محصول بیان کرد: با وجود آنکه تولید زعفران برخلاف سایر محصولات زیر زمینی است، از این رو تا پایان فصل برداشت نمی‌توان پیش بینی دقیقی راجع به بازار داشت. هر چند به سبب وضعیت جوی مناسب در ماه‌های فروردین و اردیبهشت، تولید کاهشی نخواهد بود.

او با بیان اینکه هزینه‌های تولید سنخیتی با نرخ فروش محصولات ندارد، گفت: با توجه به نزدیک شدن به آستانه فصل برداشت انتظار می‌رود اتفاق خوبی در حوزه قیمت رخ دهد چرا که قیمت‌های فعلی مقرون به صرفه نیست و کشاورزان نسبت به آن گلایه‌مند هستند.

این مقام مسئول با تاکید بر توسعه صادرات زعفران بیان کرد: با وجود افزایش ارزآوری و اشتغالزایی ناشی از صادرات زعفران انتظار می‌رود که بانک مرکزی در بازگشت ارز حاصل از صادرات تجدید نظر کند چرا که صادرکنندگان برای بازگشت ارز به سامانه نیما ناگریزند که هر دلار را ۳ تا ۴ هزار تومان پایین‌تر بفروشند که با این وجود امکان رقابت با قاچاقچیان وجود ندارد چرا که آن‌ها ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار ارزانتر زعفران را عرضه می‌کنند.

میری در پایان با بیان اینکه صادرات زعفران طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت کاهشی بوده است، تصریح کرد: بنابر آمار ۵ ماهه گمرک، صادرات زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ درصد رشد داشته است، درحالیکه با رفع مشکلات بازگشت ارز این میزان ۴۰ درصد بود.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *