اهم اخبار

نتایج مطالعات تحقیقاتی؛ رژیم غذایی مدیترانه ای خطر زوال عقل را کاهش می دهد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نتایج دو مطالعه تحقیقاتی نشان می دهد رژیم غذایی مدیترانه ای سرشار از سبزیجات، غلات کامل و ماهی می تواند موجب کاهش ریسک زوال فکری شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر «امیلی چیو»، سرپرست تیم تحقیق از مؤسسه ملی چشم آمریکا، در این باره می‌گوید: «ما معمولاً به رژیم غذایی مان توجهی نمی‌کنیم. ما باید بدانیم که چگونه تغذیه بر مغز و چشم تأثیر می‌گذارد.»

در این مطالعه، محققان دو مطالعه متشکل از ۸۰۰۰ نفر را بررسی کردند. در این دو مطالعه، بیماری چشمی دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای هر مطالعه، رژیم غذایی شرکت کنندگان از جمله میانگین مصرف مؤلفه‌های مرتبط با رژیم غذایی مدیترانه ای در طول سال‌های قبل ارزیابی شد. علاوه بر سبزیجات، غلات کامل و ماهی، این نوع برنامه غذایی سرشار از میوه‌ها، مغزیجات آجیلی، حبوبات و روغن زیتون بود.

در رژیم غذایی مدیترانه ای، مصرف گوشت قرمز بسیار کم است.

عملکرد مغزی شرکت کنندگان در طول ۵ سال بعد از شروع مطالعه ارزیابی شد. در مطالعه دیگر، عملکرد مغزی شرکت کنندگان در ابتدا مطالعه و مجدداً ۲، ۴ و ۱۰ سال بعد ارزیابی شد.

نتایج نشان داد افرادی که بیشترین پیروی را از رژیم غذایی مدیترانه ای داشتند دارای پایین‌ترین ریسک اختلال روانی بودند.

این نتایج نشان می‌دهد عملکرد روانی و سلامت مغز وابسته به رژیم غذایی است.

همچنین محققان دریافتند افراد دارای ژن APOE که فرد را در معرض ریسک بالاتر بیماری آلزایمر قرار می‌دهد، در مقایسه با افراد فاقد این ژن، به طورمیانگین دارای نمرات پایین‌تری در زمینه عملکرد شناختی و زوال بیشتر حافظه بودند.

با این حال محققان مشاهده کردند فواید پیروی دقیق از رژیم غذایی مدیترانه ای برای افراد دارای این ژن و بدون این ژن یکسان است. این به معنای تأثیر رژیم غذایی بر عملکرد روانی بدون درنظرگرفتن ریسک ژنتیکی بیماری آلزایمر است.

سرویس خبری: علمی و تغذیه و سلامت

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *