اهم اخبار

نظارت شرعی بر صید و فروش آبزیان تشدید می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نماینده فقیه ناظر بر امور حلال در استان‌های ساحلی جنوب غرب گفت: با توجه به اهمیت مصرف غذای حلال در جامعه اسلامی، تشدید نظارت شرعی بر صید و عرضه آبزیان غیر حلال در دستور کار است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از مهر، حجت الاسلام عبدالرضا دغاغله پیش از ظهر امروز چهارشنبه با حضور در دوره آموزشی انطباق حلیت و حرمت آبزیان که به صورت وبینار برگزار شد، گفت: در سال جاری نظارت شرعی آبزیان از سازمان دامپزشکی کشور به سازمان شیلات ایران واگذار شده است

نماینده فقیه ناظر بر امور حلال در استان‌های ساحلی جنوب غرب افزود: با توجه به اهمیت مصرف غذای حلال در جامعه اسلامی و تاکید دین مبین اسلام بر این امر مهم تشدید نظارت شرعی بر فروش و عرضه آبزیان غیر حلال در دستور کار است.

عضو شورای فقهی استاندارد حلال در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس فقه ائمه معصوم از میان آبزیان تنها ماهیان فلس دار و میگو حلال و سایر انواع آبزیان غیر حلال به شمار می‌روند، تصریح کرد: ماهیان غضروفی (کوسه ماهیان و سفره ماهیان) با وجود داشتن فلس پلاکوییدی که نوعی فلس غیر عرفی است، حرام گوشت محسوب می‌شوند.

حجت الاسلام دغاغله گفت: از سایر آبزیان نیز سخت پوستانی مثل لابستر، کری فیش در شمال و خرچنگ گرد و هر آنچه مشابه این آبزی است، ماهی یال اسبی، انواع صدف‌های دریایی، عروس دریایی و ماهی مرکب یا هشت پا حرام هستند.

به گزارش مهر، دوره آموزشی «انطباق حلیت و حرمت آبزیان» به همت دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل شیلات خوزستان با حضور نماینده فقیه ناظر بر امور حلال در استان‌های جنوب غرب کشور، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در این اداره کل، معاونان شیلات خوزستان، کارشناسان بنادر صیادی و آبزی پروری به صورت وبینار برگزار شد.

با توجه به اهمیت این موضوع، لزوم تبیین و آشنایی مصرف کنندگان با آبزیان حلال گوشت و حرام گوشت به ویژه ماهیان خاویاری، لابستر، مفهوم ماهی و فلس در لغت، عرف و منابع علمی- تخصصی، علت حلال بودن ماهیان فلس دار و میگو در فقه شیعه و انواع آبزیان حرام گوشت در این دوره تحلیل و بررسی شد.

همچنین با ابلاغ این دستورالعمل کمیته تخصصی ناظران شرعی حلیت آبزیان شامل ۴۰ نفر تشکیل شد و آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به آبزی پروران، صیادان و شهروندان از طریق شبکه‌های اجتماعی، نصب و انتشار پوستر و بنرهای آموزشی- تبلیغاتی در محل بنادر صیادی و مراکز آبزی پروری نیز ادامه دارد.

بر اساس فقه شیعه مهمترین آبزیان غیر حلال شامل همه پستانداران آبزی (شیردریایی، فوک، دلفین، نهنگ و…)، ماهیان غضروفی از جمله کوسه ماهیان و سپر ماهیان (سفره ماهی‌ها یا لقمه)، بی مهرگان آبزی شامل صدف‌های دو کفه‌ای، آبالون (شکم پایان)، خیار دریایی (خارپوستان) عروس دریایی (کیسه تنان) ماهی مرکب (اسکوئید) و اختاپوس یا هشت پا (ده پایان)، انواع خرچنگ‌های گرد، لابستر و خرچنگ دراز آب شیرین (سخت پوستان)، دوزیستان (قورباغه، وزغ)، خزندگان آبدوست (تمساح، کروکودیل و لاک پشت)، انواع مارماهیان، انواع ماهیان بدون فلس اعم از گربه ماهیان دریایی و آب شیرین، همگی حرام گوشت هستند و عرضه آنها در بازارهای آبزیان ممنوع است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: مهر

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *