اهم اخبار

نهاده‌های دامی با ارز نیمایی بارگذاری شدند/ تحریم‌ها بلای جان تولید شده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی دامداران ایران گفت: رانندگان برای حمل نهاده از بنادر جنوبی به مراکز استان‌ها،‌ تقاضای پشت بارنامه (کرایه اضافه) می‌کنند این در حالیست که مطابق با قانون دریافت پشت بارنامه از صاحبان کالا ممنوع است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ مجتبی عالی با بیان اینکه رقابت بین شرکت‌های واردکننده نهاده ایجاد شده است، گفت: ساداتی نژاد با هدف شکستن انحصار واردات نهاده دام و طیور، از سوی افراد خاص، فضا را باز و تشکل‌ها را وارد میدان کرد تا آنها خود اقدام به واردات نهاده کنند.

به گفته وی؛ مصوبه امنیت غذایی به اتحادیه‌ها و تشکل‌ها در بخش دام و طیور اجازه واردات نهاده را می‌دهد؛ تشکل‌ها نیز اقدامات اولیه برای واردات نهاده را انجام داده‌اند.

عالی ورود تشکل‌ها به بحث واردات نهاده را جزو اقدامات دولت برای کنترل رانت در این بخش معرفی کرد و افزود: تشکل‌ها در این زمینه باید راهکار ارائه بدهند و با دولت همکاری کنند. مطابق با آخرین مصوبه امنیت غذایی، سامانه بازارگاه در اختیار اتحادیه سراسری دامداران قرار داده می‌شود و این اتحادیه مکلف به واردات نهاده‌ها و عرضه آن در کشور می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران ادامه داد: به نظر می‌رسد که این افراد (انحصارگران واردات نهاده) نفوذ و قدرت بیشتری در این زمینه دارند و اجازه نمی‌دهند شرکت‌های وابسته به دولت در این زمینه ورود کنند.

وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در زمینه ترخیص و حمل نهاده از بنادر جنوبی به مراکز استان‌ها، گفت: رانندگان برای حمل محموله‌ تقاضای پشت بارنامه (کرایه اضافه) می‌کنند این در حالیست که مطابق با قانون دریافت پشت بارنامه از صاحبان کالا ممنوع است. همین مسئله باعث شده است روند حمل بار از بنادر جنوبی با کندی صورت بگیرد؛ به عنوان نمونه رانندگان برای جابه‌جای سویا از بنادر جنوبی کیلویی ۴۰۰ تومان پشت بارنامه می‌خواهند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه مشکلات در بنادر جنوبی زیاد است، افزود: کارمندان علاقه چندانی برای کار کردن از خود نشان نمی‌دهند و گرمی هوا را بهانه می‌کنند؛ همین مسئله  پیشبرد یک روال اداری را کند می‌کند و حداقل یک ماه زمان نیاز است که یک کار اداری پیش برود این در حالیست که دام و طیور موجود زنده هستند و روزانه به خوراک نیاز دارند.

بنا به اظهارات عالی؛ نهاده‌ها در سامانه بازارگاه با ارز نیمایی بارگذاری شده‌اند در حال حاضر نهاده موجود است و دامداران می‌توانند خرید کنند.

وی تاکید کرد: تعزیرات حکومتی با همکاری وزارت کشاورزی تلاش دارد مانع احتکار  کاه، یونجه، علوفه‌های خشبی و ذرت از سوی دلال‌ها شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران در پاسخ به این پرسش که رئیس جمهور وزارت کشاورزی را ملزم به ذخیره‌سازی کالاهای اساسی کرده است آیا اقدامی در این راستا صورت گرفته است؟ گفت: نهاده‌ها جزو کالاهای اساسی محسوب می‌شود از این‌رو محسن سلامی مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام ماموریت دارد که اقدام به ترخیص بارها از بنادر جنوبی ‌کند؛ هم اکنون روند ذخیره‌سازی کالاهایی اساسی آغاز شده است.

وی با اشاره به بحران ۳۰ روزه در تامین نهاده‌ها، تصریح کرد: جو روسیه یک ماه دیگر به بازار می‌آید و قیمت‌ها بعد از عرضه این محصول کاهشی می‌شوند امیدواریم با همکاری بین بخش خصوصی و دولت از این دوره گذر و به وفور جو خریداری و ذخیره کنیم.

به گفته عالی؛ نهاده از روسیه، قزاقستان و برزیل وارد می‌شود. تحریم‌ها امکان مراودات پولی و بانکی را از ما گرفته است و بلای جان تولید و تولیدکنندگان شده است اگر تحریم نبودیم می‌توانستیم به سهولت نیاز کشور را تامین و نیازهای خود را خریداری کنیم.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا اقدامی در زمینه تهاتر نهاده انجام داده‌ایم؟ گفت: نامه نگاری‌های اولیه را انجام دادیم اما لابی‌های نفتی در این زمینه قدرتمند هستند اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران توان و قدرت لازم برای معامله کردن با آنها را ندارد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *