اهم اخبار

همکاری مجارستان و برزیل با ایران برای اصلاح نژاد میگو، کپور و قزل آلا

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

[heading]رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: امسال اجرای طرح اصلاح نژاد میگو، کپور و قزل آلا با همکاری کارشناسان برزیلی و مجارستانی آغاز می شود.[/heading]

به گزارش  اگروفودنیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، «محمد پورکاظمی» افزود: قصد داریم امسال سند ملی اصلاح نژاد میگو را با همکاری مرکزهای علمی تهیه و تدوین کنیم.
به گفته او، پارسال طرح دستیابی به دانش فنی تولید مولد میگوی عاری از بیماری های خاص پایان یافت.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت یکی دیگر از موارد تدوین برنامه راهبردی پرورش میگو، به گزینی و اصلاح نژاد با همکاری کارشناسان خارجی و داخلی است.
وی اعلام کرد اکنون مکاتبات لازم برای ورود این کارشناسان به بوشهر در حال انجام است.
پورکاظمی تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، قرار است این پروژه کلان تحقیقاتی را در سه ماهه پایانی امسال آغاز کنیم.
این مقام مسئول گفت: موضوع اصلاح نژاد ماهی قزل آلا و کپور ماهی نیز با همکاری کارشناسان مجارستانی و با محور متخصصان ایرانی امسال انجام خواهد شد.
به گفته وی، این پروژه با رویکرد تولید گونه های بومی در کشور اجرا می شود.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور یادآوری کرد: چندی پیش هیاتی از مجارستان از مرکزهای پرورش ماهی کپور در استان خوزستان بازدید کرد که در نهایت به امضای قرار داد همکاری بین دو کشور منجر شد.
پورکاظمی ادامه داد: به زودی ۱۲ هزار قطعه بچه ماهی مولد از گونه کپور از مجارستان به منظور تامین مولد و اصلاح نژاد این گونه ماهی به کشور وارد می شود.
به گفته او، بنیاد مستضعفان برای بهبود و اصلاح مولد کپور ماهیان در سال ۱۳۹۲ با همکاری موسسه تحقیقات شیلات، شماری بچه ماهی از چهار گونه کپور با نام های آمو، فیتوفاک، کپور معمولی و ماهی سرگنده وارد کرد که اکنون به مولد تبدیل شده اند.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور یادآوری کرد: بنیاد مستضعفان امسال ۵۰۰ قطعه کپور معمولی وارداتی از چین را که به سن بلوغ رسیده اند، به طور رایگان در اختیار سازمان شیلات قرار داد و این ماهیان در مرکزهای تکثیر استان های گیلان، مازندران، گلستان و خوزستان توزیع شد.
وی خبر داد: از این ۵۰۰ کپور معمولی مولد هشت میلیون قطعه بچه ماهی تولید شده است.
پورکاظمی گفت: بر اساس برآورد انجام شده، رشد کپور معمولی چینی نزدیک به ۳۰ درصد بیشتر از مولدان پیشین در ایران است.
شهریورماه امسال معاون توسعه آبزی پروری شیلات از رشد ۱۳ درصدی تولید در بخش آبزی پروری در بخش کشاورزی و نیاز به افزایش ۴۰۰ هزار تنی برای رسیدن به میانگین سرانه مصرف جهانی خبر داد.
به گفته او، پرورش ماهی کپور با توجه به استقبال بازار نسبت به گذشته ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
از سوی دیگر، هشتم بهمن ماه ۱۳۹۳ معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران اعلام کرد کشور ما با تولید ۱۴۰ هزار تن قزل آلا، رتبه نخست جهانی در تولید این ماهی در آب های شیرین را دارد.
مدیرعامل اتحادیه تکثیر و پرورش صادرات آبزیان کشور نیز بتازگی خبر داد پارسال میزان کل تولید میگوی پرورشی در کشور به ۱۶ هزارتن رسید و پیش بینی می شد امسال این میزان به ۲۰ هزارتن برسد اما شیوع بیماری لکه سفید این میزان را کاهش داده است.

 

جهت عضویت در تلگرام اگروفودنیوز اینجا را کلیک کنید .

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *