اهم اخبار

وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد داد: بخشودگی اصل، سود و فرع تسهیلات پرداختی به خسارت دیدگان ناشی از سیل در استان سیستان و بلوچستان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

وزارت جهاد کشاورزی درخواست کرده تا بخشودگی اصل، سود و فرع تسهیلات پرداختی به خسارت دیدگان ناشی از سیل به مجتمع‌های پرورش میگوی گواتر (سایت جنوبی) در استان سیستان و بلوچستان در دستور کار هیات دولت قرار بگیرد.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، پایدار نمودن تولید و اشتغال در بخش کشاورزی، یکی از اقدامات صورت پذیرفته در استان های محروم و مرزی به شمار می رود. به همین منظور و در راستای محرومیت زدایی و توسعه سواحل مکران، سازمان شیلات ایران در دهه هفتاد، سایت پرورش میگو گواتر را با وسعت چهار هزار هکتار ایجاد و تاسیسات مشترک آن را با اعتبار دولتی اجرا نمود.

سازمان مذکور دو هزار هکتار از این عرصه را در قالب ۱۰۴ مزرعه ۲۰ هکتاری به هماره شش مرکز تکثیر پرورش میگو به افراد حقیقی و حقوقی، واگذار کرد تا با استفاده از سرمایه شخصی و اخذ تسهیلات بانکی نسبت به ایجاد مزارع اقدام نمایند.

پروژه یاد شده در سال ۱۳۷۸ به بهره برداری رسید، ولی بر اثر شیوع بیماری لکه سفید و وقوع طوفان گنو و سیل سال‌های ۱۳۸۶ و  ۱۳۸۸ و همچنین طوفان در سال ۱۳۸۹ مزارع فوق دچار خسارت شدید شد و به دلیل ناتوانی سرمایه گذاران به بازسازی مزارع آسیب دیده، همچنان غیرفعال باقی مانده است. این درحالی است که سیل اخیر نیز مشکلات این سایت را دوچندان نمود و برآورد اولیه کمیته مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان حاکی از وارد شدن خسارتی معادل یک هزار میلیارد ریال به تاسیسات مذکور می باشد.

لذا با توجه به اینکه تسهیلات پرداختی به فعالان این بخش از محل منابع تبصره (۳) و (۴۸) قانون بودجه سنواتی تامین گردیده، وزارت جهاد کشاورزی درخواست نموده است تا به منظور بخشودگی اصل، سود و فرع تسهیلات پرداختی به خسارت دیدگان به مبلغ ۶۲۵ میلیارد ریال، متن مصوبه پیشنهادی پیوست در جریان مراحل بررسی و تصویب هیئت وزیران قرار بگیرد.

این موضوع مراحل بررسی خود را در کمیسیون اقتصاد هیئت دولت طی می کند.

سرویس خبری: مجلس و دولت

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *