اهم اخبار

وزارت کشاورزی خبر داد: برگزاری جشن خودکفایی گندم در سال جاری

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

خودکفایی گندم در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفت و امسال برای دومین‌بار محقق شد. به گفته معاون شرکت بازرگانی دولتی میزان خرید تضمینی آن به بیش از ۱۰ میلیون تن می‌رسد که جشن خودکفایی گندم امسال برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، خودکفایی گندم که در سال‌های پایانی دولت هشتم محقق و در دولت گذشته به فراموشی سپرده شده بود، در دستور کار دولت جدید قرار گرفت و امسال برای دومین سال پیاپی ایران در تامین این محصول استراتژیک به خودکفایی رسید و به گفته حسن عباسی معروفان – معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی – جشن خودکفایی گندم امسال برگزار می‌شود، چرا که میزان خرید تضمینی این محصول تاکنون به بیش از ۹ میلیون تن رسیده و در پایان امسال از مرز ۱۰ میلیون تن نیز عبور خواهد کرد.

وی در این باره به ایسنا گفت: از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون بالغ بر ۹ میلیون و ۳۹۱ هزار تن گندم از ۳۱ استان کشور به ارزش ۱۲ هزار میلیارد تومان خریداری شده است که این میزان از ۱۰۰ درصد گندم خریداری شده در سال گذشته ۱۶ درصد بیشتر است.

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی افزود: با توجه به شرایط کنونی پیش‌بینی می‌شود که میزان خرید تضمینی محصول از مرز ۱۰ میلیون تن عبور کند و نسبت به سال گذشته با ۲۵ درصد افزایش روبه‌رو شویم که براین اساس نه تنها نیازی به واردات گندم نداریم، بلکه درصددیم تا امسال حدود یک تا دو میلیون تن گندم صادر کنیم.

معروفان با بیان این‌که گندم مورد نیاز برای خبازی‌های آزادپز و دولتی و گندم دروم برای صنایع تبدیلی و تکمیلی وابسته به این محصول استراتژیک در کشور به اندازه کافی تولید شده و وجود دارد، اظهار کرد: بیشترین تولید و عرضه گندم مربوط به استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن، گلستان با یک میلیون و ۳۳۳ هزار تن و فارس با ۸۵۶ هزار تن است.

باقی‌ماندن نیمی از مطالبات گندم‌کاران

وی درباره وضعیت مطالبات گندمکاران از محل خرید تضمینی گندم اعلام کرد: از ۱۲ هزار میلیارد تومان بهای گندم خریداری شده تاکنون شش هزار میلیارد تومان آن به حساب کشاورزان واریز شده و به محض تامین مابقی اعتبار از طریق بانک‌های عامل مشخص شده باقی‌مانده مطالبات ۵۰ درصدی گندم‌کاران نیز در اسرع وقت پرداخت می‌شود.

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی گفت: امسال میزان خرید تضمینی گندم به بیش از ۱۰ میلیون تن می‌رسد و این میزان دقیقا با نیاز داخلی خبازی‌ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی برابری می‌کند که بر همین اساس دی‌ماه امسال در مراسم تجلیل از کشاورزان و بهره‌برداران جشن خودکفایی گندم نیز برگزار می‌شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *