اهم اخبار

وزارت کشاورزی: “شخم زدن” ممنوع/ مسابقه نابودی آب و خاک نداریم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مسئول طرح کشاورزی حفاظتی وزارت کشاورزی اعلام کرد که کشاورزان به هیچ وجه نباید ممنوعیت و محدودیت در عملیات خاک‌ورزی و شخم زدن را نادیده بگیرند، چرا که باعث نابودی خاک و ساختمان آن می‌شود که البته برای اجرای کشاورزی حفاظتی به سالانه ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

فرزاد زلقی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های بزرگ بخش کشاورزی ناپایداری است که از اولویت‌های کنونی کشاورزی در راستای سیاست‌های توسعه پایدار حفظ منابع آب و خاک است؛ نه مسابقه رکوردزنی در جهت نابودی این منابع.
 وی افزود: در دنیا ۱۸۰ میلیون هکتار به روش کشاورزی حفاظتی مدیریت می‌شود و در ایران نیز از سال ۱۳۸۴ نیز در چهار استان در حد پایلوت اجرایی شد و براساس برنامه‌های پیشرو باید یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار تحت پوشش مدیریت کشاورزی حفاظتی قرار گیرد؛ به گونه‌ای که ۹۰ درصد آن در قالب کم‌ خاک ورزی بوده و بقیه آن در قالب کشاورزی حفاظتی محض اجرایی می‌شود.
مسئول طرح کشاورزی حفاظتی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: از اصول کشاورزی حفاظتی بقایا و مدیریت آن بوده است به گونه‌ای که اکوسیستمی پایدار محسوب می‌شود که بخشی از آنچه تولید می‌کند به خودش برگردد. دومین اصل در این زمینه حفظ تناوب زراعی و پرهیز از تک‌ محصولی در برنامه کشت است، چرا که سبب فقیر شدن خاک و افت عملکرد تولید محصول کشاورزی مورد نظر می‌شود.
“شخم زدن ممنوع” سال‌هاست که اجرا نمی‌شود
زلقی با بیان این که کمترین عملیات خاک ورزی باید در اراضی کشاورزی انجام شود، تصریح کرد: البته برای تولید برخی محصولات مانند سیب زمینی نمی‌توان خاک ورزی را به صورت کامل کنار گذاشت، اما مانند محصولاتی مانند کلزا و گندم می‌توان خاک‌ورزی را انجام نداد، چرا که برخلاف تصور برخی کشاورزان که گمان می‌کنند با شخم‌زدن و زیر و رو شدن خاک می‌توانند عملکرد محصول خود را بالا ببرند خاک ورزی می‌تواند بهم زدن ساختمان خاک، در معرض فرسایش بادی قرار گرفتن آن و دیگر آسیب‌های مهم را به همراه داشته باشد که در کاهش عملکرد محصولات کشاورزی نیز اثرگذار است.
وی با بیان این که شاه کلید کشاورزی حفاظتی مواد آلی است، گفت: در نشستی که اخیرا برگزار شد، قریب به اتفاق اندیشمندان و اساتید حوزه کشاورزی هشدارهای بسیاری بابت بحران مواد آلی در خاک در آینده نزدیک و از بین رفتن این منبع عظیم تولید دادند.
مسئول طرح کشاورزی حفاظتی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی تا پایان برنامه ششم سه میلیون هکتار از اراضی براساس کشاورزی حفاظتی مدیریت شوند، گفت: در این راستا با پیگیری‌های صورت گرفته مصوب شد در قالب برنامه ششم توسعه سالانه ۵۰۰ هزار هکتار طرح در راستای افزایش حاصلخیزی خاک انجام دهیم که یکی از مهم‌ترین پارامترها و برنامه‌های آن برنامه‌های کشاورزی است اما ردیف بودجه‌ای به این طرح اختصاص نداده‌اند و براساس انگیزه کشاورزان، دانش و علاقه‌مندی بهره برداران پیشرو کار انجام شده است.
زلقی با بیان این که سالانه ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح لازم است، اظهار کرد: قرارداد بین‌المللی متعددی نیز امضاء شده و همه ملزومات اجرایی طرح کشاورزی حفاظتی آماده و منتظر تخصیص بودجه و اعتبار برای تسریع در اجرای آن است.
آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *